ایناش

آشنایی با انواع سند

وبلاگ

۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ 177 بازدید
ایناش

آشنایی با انواع سند

آشنایی با انواع سند،نام های انواع سند ملکی به کرات به گوش شما خورده است اما شاید برای بعضی افراد ماهیت معنایی و وجودی سند به درستی روشن نشده باشد.آیا ملکی که خریداری کرده اید سند معتبری دارد؟آیا با ساز و کار قانونی انواع سند آشنایی دارید؟

یکی از مهمترین مسائلی که در هنگام خرید خانه با آن مواجه می شویم سند ملک و صحت آن است.

سند ملکی انواع مختلفی دارد که هرکدام مسائل حقوقی ویژه خود را داراست اگر نسبت به آنها اطلاع دقیق وجودنداشته باشد ممکن است بعدها مشکلات جدی گریبان خریداران و فروشندگان را بگیرد.

آشنایی با انواع سند

سند رسمی:

در ماده 1248 قانون مدنی در تعریف سند آمده است که سند عبارت است ازهر نوشته ای که در مقام دعوی یا دفاع  قابل استناد باشد. سند در لغت نامه فارسی به معنی نوشته ای که وام یا طلب کسی را معین سازد یا  مطلبی را ثابت کند تعریف شده است.

برای تعریف دقیق اسناد رسمی باید به ماده 1287 قانون مدنی اشاره کرد که در تعریف نوشته است اسنادی که  در اداره ثبت اسناد و املاک یا در دفاتر اسنادرسمی یا در نزد سایر مامورین  رسمی، در حدود صلاحیت آنها،برطبق مقررات قانونی تنظیم شده باشد رسمی است.

سند ملکی انواع مختلفی دارد:

1_سند مشاع

2_سند مفروز

3_سند منگوله دار

4_سند تک برگ

5_سند اعیان

6_سند عرصه

7_سند وقفی

8_سند ورثه ای

9_سند المثنی

10_سند معارض

11_سند شورایی

12_سندوکالتی

13_سندبنچاق

14_سند رهنی

-سند ملکی مشاع:

یکی از انواع سند رسمی در ایران است واژه مشاع در اصل به معنی شریک بودن است و برای سند زمانی استفاده می شود که یک ملک،چندمالک داشته باشد یا در تعریف دیگر سند مشاع به سند ملکی  گفته می شود که بین چند شریک تقسیم شده باشد.

-سند ملکی شش دانگ:

به سندی که به صورت کامل به یک شخص تعلق داشته باشد سند شش دانگ گفته می شود این نوع سند رسمی یکی از معتبر ترین اسناد در بین اسناد ملکی است کلمه شش دانگ به معنی شش جهت ومنظور از شش دانگ،شش جهت شمال،جنوب،شرق،غرب،بالا و پایین است.

-سند ملکی مفروز:

کلمه مفروز در اسناد در مقابل مشاع به کار می رود مفروز از نظر قوانین ثبتی به این معناست که شخصی قصد جدا کردن سهم خود در یک زمین مشاع را داشته باشد.

به طور مثال اگر چند نفر یک سند ملکی مشاعی داشته باشند هریک از شرکا نیز بخواهند سهم خود را از این ملک جدا کرده و به صورت منفرد بر روی آن ساخت و ساز کنند باید آن ملک به نسبت سهم مشاعی مالکان میان آنها افراز شود در بین انواع سند موجود در ایران،سند مفروز یکی از پیچیده ترین در نوع خود است.

-سند ملکی تک برگ:

یکی از انواع سند های معتبر می توان به تک برگ اشاره کرد سند های قدیمی املاک معمولا به صورت دفترچه ای بودند و یا از  چند برگ  تشکیل شده بودند.

سند تک برگ نوع  جدیدتر یا به عبارتی سند امروزی است که از سوی مراجع رسمی درنظام اسناد کشور مورد طراحی و تایید قرار گرفته است.

این نوع سند رسمی برخلاف نوع قدیمی آن با دست تهیه نمی شوند و در اصل با وسایل کامپیوتری و با رعایت نهایت ایمنی به دست مالک می رسد.

سند ملکی وقفی:

سند وقفی سندی است که صاحبان ملک یا زمین یا هر چیز دیگری آن ها را وقف کرده و اداره اوقاف این ملک ها را به صورت 99 ساله به دیگران منتقل می کند و از آنها  اجاره   می گیرد.

طبق قانون و مسائل حقوقی خرید و فروش اموال وقفی بدون هماهنگی و اجازه گرفتن از اداره اوقاف ممنوع بوده و تخلف به حساب می آید.

-سند ملکی المثنی:

اگر به دلایل مختلف نظیر دزدیده شدن سند،آتش سوزی و یا سیل سند ملک مفقود شود،صاحب ملک با در دست داشتن مدارک مورد نیاز باید درخواست سند رسمی المثنی بدهد.

-سند ملکی عرصه و اعیان:

نام این سند برای متقاضیان خرید خانه در شهر های بزرگ آشناست چراکه در این شهرها بیشتر منازل مسکونی از نوع واحد آپارتمانی هستند که عرصه و اعیان دارند.

آپارتمان ها در زمینی به مساحت معین ساخته می شوند سند عرصه،سند ملکی مربوط به زمینی است که  آپارتمان در آن بنا می شود و سند اعیان مربوط به سند ملکی واحد هایی است که بر روی آن زمین ساخته می شوند.

میزان سهم هریک از مالکین واحد ها برای عرصه بستگی به  اندازه و متراژ اعیان آنها دارد با درخواست از شهرداری ها و ادارات مربوطه می توان سهم خود از عرصه را مشخص کرد.

این موضوع زمانی اهمیت پیدا می کند که ملک ورثه ای شود یا آنکه مالکین ساختمان بخواهند اعیان را تخریب کرده و دوباره با شرایط جدید بسازند.

سند ورثه ای:

یکی دیگر از انواع سند موجود در کشورسندورثه ای است.بعد از فوت مالک مال او به وراث می رسد و وارثان می توانند با تسلیم نمودن مدارک به اداره ثبت مربوطه به اندازه سهم الارث خود درخواست صدور سند مالکیت کنند.

-سند ملکی تفکیکی:

همانطور که از کلمه تفکیک هم پیداست این سند معمولا بر ملکی دلالت داردکه بین چند نفر تقسیم شده و قسمت های تقسیم شده هر کدام در قالب یک سند از هم تفکیک شده اند.

سند های تفکیک شده مربوط به املاکی هستند که چند نفر در مالکیت آن باهم شراکت دارند و این سند ها مسائل حقوقی مربوط به خود را دارند.

-سند وکالتی:

سند وکالتی به سندی می گویند که به نام شخص یا اشخاصی دیگری به عنوان وکیل فروشنده اصلی تنظیم شده باشد گاهی اوقات ممکن است به هردلیلی از جمله بیماری،فوت و… یک نفر یا چند نفر از سوی یک نفر وکالت داشته باشند.

در این صورت باید وکالت آنها به صورت محضری و رسمی ثبت شده باشد تا برای دیگران نیز از اعتبار لازم برخوردار باشد.

-سند ملکی معارض:

اگر برای یک ملک مشخص با حد و حدود تعریف شده دو سند رسمی با نام ها و  تاریخ متفاوت صادر شده باشد،به آن سند معارض گویند.

-سند بنچاق:

در زمان گذشته که نظام مدیریتی ثبت اسناد همانند امروز به صورت یکپارچه و الکترونیک نبوده،مردم برای توافق بین خودشان قراردادهایی را می نوشتند سپس برای تایید صحتشان آن را نزدعلما و افرادسرشناس که بین مردم چهره موجه و مقبولی داشتند،می بردند این اسناد وقتی به مهر و امضای این اشخاص می رسید نزد همگان قابل قبول بود به این نوع سند های ملکی اسناد بنچاق می گویند که البته امروزه مثل سابق رواج ندارند  اما کماکان اعتبار آنها پس از تایید صحت آنها نزد مراجع قانونی پذیرفته است.

-سند ملکی شورایی:

یکی دیگر از انواع سند کشورمان سند شورایی است. به سندعادی که توسط شورای محلی یک منطقه مهر شده باشند را سند شورایی می گویند.

باید توجه داشت چون این سند عادی است اعتبار سند رسمی را ندارد و برای تبدیل آن به سند رسمی باید مراحل زیادی در اداره ثبت اسناد پشت سر گذاشته شود.

-سند منگوله دار:

سند منگوله دار همانگونه که از نام جالبش پیداست سندی است که یک منگوله دارد در واقع سند های منگوله دار سند هایی هستند که با یک نخ و تکه سرب پلمپ شده اند این پلمپ توسط اداره ثبت اسناد بر روی سند ایجاد شده که صحت ان را تایید می کند و آن را به یک سند رسمی ملکی قابل اطمینان بدل می سازد.

مالکیت در این گونه از سند ها قطعی است و هیچگونه شک و شبهه ای در مسائل حقوقی آن وجود ندارد.

-سند ملکی رهنی:

بسیار پیش می آید که خریداران هنگام خرید خانه  از وام و تسهیلات بانکی استفاده کنند در این حالت سند برای مدتی که قرار است وام پرداخت شود،در رهن بانک نگه داشته می شود و این مسئله در خود سند هم قید می شود.

منظور از سند در نزد بانک،گرو ماندن آن نیست بلکه صرفا در سند قید می شود که این سند تا تاریخ معین در رهن بانک است آنگاه سند به خریدار تحویل داده می شود.

اگر وام گیرنده نتواند در موعد مقرر وام خود را پرداخت کند بانکی که سند در رهن آن است  حق دارد،ملک را تصاحب کند.

شما با انواع سند ملکی آشنا شدید و ملک های مختلفی با سند های مختلف وجود دارد شما می توانید برای خرید ملک مورد نظرتان به دفاتر املاک مراجعه کنید و از نوع سند آن ملک نیز مطلع شوید.

شما می توانید با مراجعه به سایت و اپلیکیشن ایناش در بخش خرید و فروش واحد، هایی را با سند های مختلف متناسب با بودجه خود مشاهده و در صورت پسند بازدید و اقدام به خرید آن ملک کنید.

همچنین یکی از قابلیت های منحصر به فردی که در خرید خانه به شما کمک می کند بخش خواهان سایت و اپلیکیشن ایناش است.

شما می توانید در بخش خرید و فروش در قسمت خواهان تمامی خواسته خود را از ملک ونوع سند مدنظرتان و همچنین بودجه خود را وارد کنید و مشاورین املاک یا مالکانی که ملکی متناسب با خواسته شما (اعم از متراژ نوع سند،نقشه و……) داشته باشند با شما تماس خواهندگرفت.

همچنین علاوه بر قابلیت خواهان، شما که به دنبال  ملک هستید، می توانید با نصب اپلیکیشن ایناش و یا مراجعه به سایت ایناش در قسمت نقشه اپلیکیشن با جستجو دسته بندی خرید و فروش تمامی کسانی که در اطراف شما اعم از مشاوراملاک یا مالک، ملکی برای فروش دارند را   بیابید و به راحتی به نزدیکترین و بهترین گزینه مورد نظر دست یابید.

هر چیز که در جستن آنی، ایناش

شما عزیزان که در دفاتر املاک فعالیت دارید می توانید با مراجعه به سایت و اپلیکیشن ایناش با ثبت آگهی رایگان فایل های خود را به دیگران معرفی نمایید.

سایت و اپلیکیشن ایناش برای اینکه شما بتوانید سریعتر و بهتر در فضای اینترنتی و مجازی از کسب و کار خود تبلیغ نمایید مبادرت به واگذاری صفحات اختصاصی به همراه اپ رایگان می نماید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد صفحات اختصاصی اینجا کلیک کنید.

آنکه حامی کسب و کار شماست، ایناش 

 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *