ایناش
ایناش
بازار سیمان از رونق افتاد؟/ شکاف قیمت سیمان در بازار و بورس کالا

بازار سیمان از رونق افتاد؟/ شکاف قیمت سیمان در بازار و بورس کالا

بازار سیمان از رونق افتاد؟/ شکاف قیمت سیمان در بازار و بورس کالا

گرچه سخنگوی وزارت صمت گفته است که قیمت سیمان ۵۲ هزار تومان است، اما سیمان در بازار آزاد با حداقل قیمت ۸۰ هزار تومان فروخته می‌شود. یکی از فعالان حوزه سیمان گفت: سیمان بازار داغی ندارد و دلالان می‌خواهند آن را داغ نگه دارند.

به گزارش تجارت‌نیوز:

امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، اوابل ماه جاری اعلام کرد که قیمت سیمان ۵۰ کیلویی در بورس کالا ۳۶ هزار تومان است. او همچنین نرخ مصوب هر کیسه سیمان را در بازار ۵۲ هزار تومان اعلام کرد.

اما برخلاف اظهارات قالیباف هنوز سیمان با نرخ‌های بالاتری عرضه می‌شود. به‌عنوان مثال سیمان تیپ ۲ پاکت ۵۰ کیلویی سیمان آبیک، امروز ۱۱ مرداد ۱۴۰۱، با نرخ ۶۵ هزار تومان در سطح خرده‌فروشی‌ها عرضه می‌شود. گرچه این رقم با سقف ۱۰۰ هزار تومان فاصله دارد، اما هنوز هم ۱۳ هزار تومان با نرخ دستوری و ۲۹ هزار تومان با نرخ بورس کالا فاصله دارد.

قیمت سیمان ۵۲ هزار تومان است

نادر غفاری، کارشناس صنعت سیمان، در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: قیمت سیمان همان ۵۰ هزار تومان است، نباید به بهای بالاتری فروخته شود.

او تشریح کرد: قطع برق تلاطمی در بازار ایجاد کرده بود. بنابراین بعضی از فروشندگان  این محصول را گران خریده‌اند. بسیاری از کسانی که قیمت بالاتری تعیین کرده‌اند، همان کسانی هستند که سابقا سیمان را گران خریده‌اند و نمی‌خواهند ارزان بفروشند.

وی اضافه کرد: قطعا مشکلی در برق ایجاد نمی‌شود. زیرا هماهنگی‌های خوبی با وزارت نیرو انجام داده‌ایم. تمام کارخانه‌ها در حال تولید هستند.

غفاری یادآور شد: برخی از این فروشندگان امیدوار هستند که قیمت سیمان افزایش یابد. یعنی مشکلات برق دوباره ایجاد شود و آن‌ها بتوانند با نرخی سیمان را بفروشند که آن را خریده بودند.

سیمان بازار داغی ندارد

این تولیدکننده ادامه داد: شاخص خریداران سیمان باید فروش ما در بورس کالا باشد. توجه کنید که روزهایی هست که نزدیک به ۱۵۰ هزار تن سیمان بدون تقاضا می‌ماند. این یعنی بازار داغی نداریم و عرضه بیشتر از تقاضاست.  یعنی سیمان با قیمت مصوب هم مشتری کافی نداشت.

او بیان کرد: پس منطقی نیست که کسی بتواند سیمان را گران‌تر بخرد. خریدار سیمان باید توجه کند که دلالان به دلایل واهی سعی دارند بازار را داغ نگه دارند. زیرا سیمان به اندازه کافی عرضه شده است و ۱۵۰ هزار تن آن هم مشتری ندارد.

غفاری در پایان : نرخ معقول سیمان در کف بازار ۵۲ هزار تومان است. سازمان حمایت و وزارت صمت باید نظارت کنند که قیمت سیمان واقعی بماند.

 

منبع: تجارت نیوز

آخرین خبرهای حوزه مسکن را در صفحه اخبار ایناش بخوانید.

ایناش در نظر دارد با بیان اخبار بازار مسکن برای عموم و علاقه مندان، تازه ترین رویدادها را اطلاع رسانی کند.

اگر به دنبال ملک میگردین برای خرید و فروش و یا رهن و اجاره

با سایت و اپلیکیشن ایناش همراه باشید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *