ایناش

سبک معماری اسلامی

وبلاگ

۸ آبان ۱۴۰۰ 225 بازدید
ایناش
سبک معماری اسلامی

سبک معماری اسلامی

سبک معماری اسلامی

معماری اسلامی، تنها شامل ساختمان‌های مذهبی که مسلمانان برای عبادت استفاده می‌کنند نیست.

در مقالات گذشته معماری ایرانی را مطرح کردیم و خالی از لطف نیست که معماری اسلامی را در این مقاله مورد بررسی قرا ر دهیم.

با مهرهشتم همراه باشید و اطلاعات خود را به روز نگه دارید.

این سبک از معماری فراتر از مساجد و مکان‌های مذهبی است. گر چه این سبک از مساجد آغاز شده است.

سبک معماری اسلامی به گونه‌ای است که با معماری پیش از اسلام هر منطقه ترکیب شده و در عین یکسان سازی مسلمانان،

حال و هوای بومی منطقه را حفظ کرده است. به طور مثال در کشور ایران، موجب به وجود آمدن معماری اسلامی-ایرانی شده است

که در نوع خود همتا ندارد.

سبک معماری اسلامی

معماری اسلامی به ساختمان های رایج مسلمانان گفته می شود که در خاورمیانه و مناطق مسلمان نشین رویت می شود.

جالب است بدانیم که سبک معماری اسلامی بیشترین جلوه خود را در مساجد به رخ می کشد.

از نمونه های معماری اسلامی می توان به گنبد صخره ای اورشلیم در مسجد الاقصی اشاره کرد

و همچنین به مسجد بزرگ دمشق نیز اشاره کرد. این پروژه‌های معماری اسلامی با ایده گرفتن از معماری مسیحی بنا شده‌اند

و بسیاری از اصول معماری خود را از کلیساها برداشته‌اند.

مانند ستون‌ها همچنین کف‌پوش‌های موزاییک و سنگی در عین حال ویژگی‌هایی خاصی نیز اضافه شده مثل حیاط‌های بزرگ و صحن‌های نماز و محراب، از همان ابتدا در پروژه های معماری اسلامی اولیه، مشخصه‌‌های این سبک کاملا قابل مشاهده هستند.

پروژه های معماری اسلامی با به وجود آمدن مسجد‌هایی با ستون‌های فراوان سبک خاص و منحصر بفرد خود را گرفتند. اینگونه مسجد ها را می توانید در عراق و مصر مشاهده کنید.

در ایران اما مسجد‌ها شامل ۴ ایوان بودند که هر کدام به قسمت‌های مختلفی از حیاط مسجد باز می‌شدند. این مسجد‌های آجری، دارای گنبد‌ها و تاق‌های زاویه‌دار تزیینی در هر گوشه‌ی اتاق هستند.

این هنر اسلامی بعد از ترکیب شدن با هنر ایرانی و به وجود آمدن سبک اسلامی- ایرانی، به همراه معماران ایرانی به سمت هند و مغولستان راه یافت، و همین امر سبب به وجود آمدن تاج محل و کاخ‌های مغولی به این سبک شد.

مچنین معماران عثمانی با الهام گرفتن از سبک معماری اسلامی دست به ساخت پروژه‌های معماری زیبایی زدند؛ به عنوان مثال می‌توان از مسجد زیبای ایاصوفیه در استانبول ترکیه، با آن گنبد مرکزی عظیم و خارق‌العاده‌اش و مناره‌های بلند یاد کرد.

5 مورد از برترین های معماری اسلامی

در این قسمت قصد داریم تا برای درک بهتر سبک معماری اسلامی و این هنر اسلامی به معرفی 5 مورد از برترین های معماری اسلامی در جهان بپردازیم و جزییاتی در مورد هر کدام توضیح دهیم تا بیشتر با آن‌ها اشنا شوید.

هنر اسلامی، تاج محل  (Taj Mahal)

تاج محل

یکی از برترین های معماری اسلامی، تاج محل هند است که در واقع یک مقبره است.

کاخ الحمرا

کاخ الحمرا

الحمراء به معنی سرخگون از برترین های معماری اسلامی در جهان است. الحمراء کاخیست ساخته شده با سبک معماری اسلامی است.
حیاط و اتاق‌های الحمراء با ظرافت و سلیقه فراوان با کاشی‌های رنگارنگ، خطاطی‌های دل‌انگیز وگچ‌کاری‌ها و چوب بری‌های زیبا تزیین شده‌اند.

مسجد جامع اصفهان

مسجد جامع اصفهان

اصفهان شهریست پر از گنج‌هایی از سبک معماری اسلامی و در قلب این شهر یکی از برترین های معماری اسلامی، مسجد جامع اصفهان است. قدیمی ترین المان از این پروژه اسلامی دو گنبد است که در دوره سلجوقیان ساخته شده است.

قبه الصخره

قبه الصخره

قبه الصخره مهم‌ترین ‌اثر معماری اسلامی بعد از مسجد الاقصی در بیت المقدس است. عموم مردم این سازه و گنبد را با مسجد الاقصی اشتباه می‌گیرند. قبه الصخره قدیمی‌ترین بنای تاریخی مسلمانان و یکی از معروف‌ترین‌هاست.

چیزی حدود ۵۵ سال پس از اینکه اعراب بیت المقدس را فتح کردند. این سازه ویژگی‌ها و خصیصه‌های مرتبط به خود را دارد و همین ویژگی‌ها بعد‌ها به اصول معماری اسلامی تبدیل شدند. قبه الصخره از گنبد چوبی طلا کاری شده ساخته شده که بر روی یک سازه‌ی هشت ضلعی سوار است.

در داخل این سازه که به سبک معماری اسلامی طراحی شده است، سنگ بزرگی قرار دارد که برای مسلمانان و یهودیان محترم است؛ در آیین یهود گفته می‌شود که این سنگ مکانی است که حضرت ابراهیم قصد قربانی کردن پسر خود را در آنجا داشته، و در دین اسلام از این سنگ به عنوان مکانی یاد می‌شود که حضرت محمد از آن به معراج رفته است. ورودی ساختمان با سنگ مرمر، موزاییک و پلاک‌های فلزی مزین شده است.

مسجد بزرگ سامرا

مسجد بزرگ سامرا

یکی دیگر از پروژه‌ های معماری اسلامی معروف دنیا مسجد بزرگ سامرا در عراق است. این مسجد از آجر پخته ساخته شده و داخل آن به شیشه‌های آبی مزین است. بیشتر سازه‌ی مسجد در حمله‌ی مغول‌ها به رهبری هولاگو در سال ۱۲۵۸ از بین رفته است، اما یکی از جذاب‌ترین قسمت‌‌های آن، یعنی مناره ۵۲ متری اش، باقی مانده است.

این مناره به شکل یک قیف ساخته شده که پلکانی چرخان تا بالای آن رفته است. این که چرا معماران تصمیم بر مخروطی ساختن این سازه گرفته‌اند نامعلوم است اما برای بعضی مردم یادآور معماری آشوری‌ها و بابلی‌های باستانی است.

سبک معماری اسلامی سبکی است که با زیبایی و جلوه خاص خود نه تنها خاورمیانه بلکه دگیر نقاط جهان را نیزشگفت زده کرده است. معماران بسیار زیادی از پویایی این سبک معماری استفاده کردند و با ترکیب آن با دیگر سبک‌های معماری پروژه‌های معماری اسلامی بینظیری از خود بر جای گذاشتند به گونه‌ای که برترین های معماری اسلامی قطعا از برترین های معماری دنیا به شمار می‌روند.

گرد آورنده : تهمینه غراب

منبع: https://archdatam.com/

مهرهشنم در نظر دارد با بیان مطالب مبتلا به ،برای عموم ضمن یادآوری حقوق فراموش شده رعایت آن را نیز متذکر شود. لذا از همه دوستان و علاقه مندان تقاضا می شود در صورت تمایل مکتوبات خود را در موضوعات مختلف برای ما ارسال کنید تا با نام خودتان منتشر کنیم.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *