ایناش
ایناش
مزایا و معایب سرمایه گذاری در بازار مسکن

مزایا و معایب سرمایه گذاری در بازار مسکن

مزایا و معایب سرمایه گذاری در بازار مسکن، سرمایه گذاری در حوزه املاک و مستغلات از گذشته تا کنون یکی از حوزه های محبوب سرمایه گذاری بوده است.سرمایه گذاری در تمامی بازارها جنبه های مثبت و منفی بسیاری دارد و بازار مسکن نیز از این قاعده  مستثنی نیست که در ادامه به بررسی این مزایا و معایب خواهیم پرداخت.

مزایا و معایب سرمایه گذاری در بازار مسکن
مزایا و معایب سرمایه گذاری در بازار مسکن

1_کسب درآمد با اجاره بها:

مسکن یک نوع دارایی است که می توانید از آن کسب در آمد کنید نرخ اجاره بها واحد های مسکونی در چند سال اخیر جهش قابل توجهی را به خود دیده است که شما می توانید از آن به عنوان یک منبع درآمد پایدار استفاده کنید.

2_کسب درآمد از پول رهن:

یکی دیگر از مزایای خرید ملک استفاده از پول رهن آن به عنوان یک منبع در آمد است.بدین صورت که بسیاری از صاحبان املاک از طریق سرمایه گذاری پول رهن ملک در یک بازار دیگر،کسب درآمد می کنند.

3_کسب سود ناشی از تورم:

قطعا یکی از دلایل سرمایه گذاری در هر حوزه ای رکسب سود از طریق افزایش تورم درآن حوزه خاص است.هرحوزه ای تورم خاص خود را داشته که بی ارتباط به شرایط کلی  اقتصاد کشور نیست شما می توانید بستگی به تورم بخش مسکن و شرایط اقتصادی کشور،از سود سرمایه گذاری در ملک برخوردارشوید.

4_عدم نیاز به دانش تخصصی:

اکثر بازار ها از جمله بورس و فرابورس نیاز به دانش تخصصی جهت سرمایه گذاری دارند این چالش در حوزه مسکن کمتر وجود داردهرچند که نباید بدون داشتن اطلاعات کافی نیز بی گدار به آب زد. با این حال،سرمایه گذاری در ملک نیاز به دانش علمی و آکادمیک ندارد.

5_افزایش قیمت با نوسازی مسکن:

یکی دیگر از مزایای سرمایه گذاری در مسکن،کسب سود از طریق نوسازی مسکن است.به عنوان مثال شما می توانید واحد مسکونی یک طبقه خود را نوسازی کرده و به یک واحد چند طبقه تبدیل کنید.

6_لذت صاحبخانه شدن:

واقعیت این است که داشتن خانه یک نوع امنیت روانی خاصی برای سرمایه گذار به ارمغان خواهد آورد امنیتی که در خرید دلار ،طلا و سرمایه گذاری در بورس وجود ندارد حتی بسیاری از افراد با خرید خانه به دنبال کسب سود در بازار های موازی هستند.

7_تغییرکاربری:

از مزایای دیگر سرمایه گذاری در مسکن می توان به تغییر کاربری آنها و استفاده از مزایای احتمالی در این خصوص اشاره کرد.تغییرکاربری معمولا می تواند منجر به افزایش قیمت ملک یا استفاده بهتر آن شود البته این کار چالش های خاص خود را نیز دارد.

8_ریسک کمتر:

فعاللیت در سایر بازار های موازی مسکن ریسک بالایی را به سرمایه گذاران وارد می کند به عنوان مثال ممکن است قیمت ارز یا قیمت طلا در یک بازه زمانی کوتاه به میزان قابل توجهی نوسان داشته باشد این در حالی است که نوسانات در بازار مسکن بسیار کم و باشیب ملایم است.

9_استفاده از تسهیلات مسکن:

قرار نیست شما برای خرید دلار،طلا یا سهام تسهیلات خاصی دریافت کنید این در حالی است که این مسئله به روش های مختلف برای خرید خانه در نظر گرفته شده که می توان آن را یکی از بهترین مزایای سرمایه گذاری در مسکن نام برد.تسهیلات بانک مسکن و طرح های حمایتی دیگر از جمله آن ها است.

10_تنوع در سرمایه گذاری:

در این نوع از سرمایه گذاری،فرد می تواند به روش های مختلف از جمله خرید زمین،خرید آپارتمان،خرید ملک قدیمی،خرید مسکن مهر،خرید ملک اداری،خرید ملک تجاری و موارد دیگر برای سرمایه گذاری اقدام کند.این در حالی است که به عنوان مثال در بازار ارز این تنوع وجود ندارد.

همچنین سرمایه گذاری در مسکن معایبی نیز دارد که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت همانطور که بعضی از دلایل شما را برای سرمایه گذاری در ملک  ترغیب می کند،دلایلی نیز وجود دارد که ممکن است شما را از این امر منصرف کند البته ممکن است معایب سرمایه گذاری در مسکن برای هر دسته از سرمایه گذاران متفاوت باشد.

در واقع ممکن است بعضی از معایب سرمایه گذاری در مسکن برای یک سرمایه گذار مهم تلقی شود ولی برای دیگران چندان اهمیتی نداشته باشد در ادامه به مهمترین معایب اشاره کرده ایم.

1_نیاز به نقدینگی بالا:

یکی از مهمترین دلایلی که ممکن است سرمایه گذار را از سرمایه گذاری در این حوزه منصرف کند،نیاز به داشتن نقدینگی بالاست چراکه شما با پول های به اصطلاح خرد نمی توانید به فکر خرید خانه باشید البته که برای این دسته از سرمایه گذاران نیز راه حل هایی وجود دارد.

2_هزینه استهلاک:

از دیگر معایب سرمایه گذاری در مسکن می توان به هزینه نگهداری و استهلاک آن اشاره کرد با این حال می توان خانه ای را خریداری کرد که قدمتی نداشته باشد ضمن آنکه بهتر است هنگام خرید خانه به این نکته توجه داشته باشیم که نیاز به تعمیر اساسی نداشته باشد.

3_هزینه ها و پیگیری های اداری:

خرید خانه برخلاف سرمایه گذاری در طلا و اوراق بهادار،نیاز به انجام برخی کارهای اداری و هزینه های مربوطه دارد برخی از واحد های مسکونی یا تجاری دارای ایرادات اساسی در ثبت سند یا مسائل حقوقی مرتبط دارند ضمن آنکه برخی از هزینه ها مثل هزینه عوارض را نیز باید برای آنها در نظر گرفت.

4_نقدشوندگی پایین:

اگر فردی در بازار طلا سرمایه گذاری کرده باشد به راحتی می تواند آن را طی یک روز نقد کنداما این مسئله در خصوص سرمایه گذاری درملک صدق نمی کند ومعمولا فرایند زمان بری خواهد بود که بستگی به میزان تقاضا یا عوامل دیگر دارد.

5_سود پایینتر از بازار های موازی:

وضعیت بازدهی بازار مسکن در دهه های اخیر نشان می دهد که این بازار نسبت به برخی از بازار های موازی دیگر سود به مراتب کمتری را عاید سرمایه گذاران کرده است.از جمله این بازار ها می توان به بازار سهام یا بازار طلا اشاره کرد. این مسئله را می توان یکی از مهمترین معایب سرمایه گذاری در مسکن نام برد.

6_افزایش سن بنا:

ازجمله دیگر معایب سرمایه گذاری در بازار مسکن را می توان در افزایش سن بنا و کاهش کارایی آن دانست معمولا اگر سن بنا از حدی فراتر رود موجب افت قیمت آن خواهد شد بنابراین بهتر است بر روی ملکی سرمایه گذاری کنید که سن چندانی نداشته باشد.

7_قدیمی شدن نقشه ها و مدل ها:

نمای بیرونی خانه ها،سبک طراحی نمای داخلی و سایر موارد دیگر معمولا هر چند وقت یکبار دچار تغییر می شوند و مدل های بروز تر جایگزین مدل های قدیمی می شوند بنابراین طبیعی است که با گذر زمان،ارزش طرح ها و سبک ها قدیمی نیز کم شود.

8_ریسک بلایای طبیعی:

معمولا اکثر دارایی ها ریسک خاص خود را دارند مثلا ریسک سرقت برای طلا و دلار بسیار بالاست این ریسک در خصوص بازار مسکن چندان صدق نمی کند اما ریسک های دیگری از قبیل آتش سوزی،سیل، زلزله و امثال آنها وجود دارد که نباید آنها را نادیده گرفت.

با این وجود بازهم بسیاری از افراد هستند که سرمایه گذاری در بازار مسکن را به سایر سرمایه گذاری ها ترجیح می دهند که این افراد باید با مراجعه به دفاتر املاک،ملک های مختلف را متناسب با بودجه شان بازدید کنند.

شما می توانید با مراجعه به سایت و اپلیکیشن ایناش در بخش خرید و فروش واحد های مختلف را متناسب با بودجه خود مشاهده و در صورت پسند بازدید و اقدام به خرید آن ملک کنید.

همچنین یکی از قابلیت های منحصر به فردی که در خرید خانه به شما کمک می کند بخش خواهان سایت و اپلیکیشن ایناش است.

شما می توانید در بخش خرید و فروش در قسمت خواهان تمامی خواسته خود را از ملک و همچنین بودجه خود را وارد کنید و مشاورین املاک یا مالکانی که ملکی متناسب با خواسته و بودجه شما داشته باشند با شما تماس خواهندگرفت.

همچنین علاوه بر قابلیت خواهان، شما که به دنبال  ملک هستید، می توانید با نصب اپلیکیشن ایناش و یا مراجعه به سایت ایناش  در قسمت نقشه اپلیکیشن با جستجو دسته بندی خرید و فروش تمامی کسانی که در اطراف شما اعم از مشاوراملاک یا مالک، ملکی برای فروش دارند را   بیابید و به راحتی به نزدیکترین و بهترین گزینه مورد نظر دست یابید.

هر چیز که در جستن آنی، ایناش

شما عزیزان که در دفاتر املاک فعالیت دارید می توانید با مراجعه به سایت و اپلیکیشن ایناش با ثبت آگهی رایگان فایل های خود را به دیگران معرفی نمایید.

سایت و اپلیکیشن ایناش برای اینکه شما بتوانید سریعتر و بهتر در فضای اینترنتی و مجازی از کسب و کار خود تبلیغ نمایید مبادرت به واگذاری صفحات اختصاصی به همراه اپ رایگان می نماید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد صفحات اختصاصی اینجا کلیک کنید.

آنکه حامی کسب و کار شماست، ایناش 

 

 

 

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *