ایناش

بتن و کاربرد آن در ساخت و ساز

وبلاگ

۱۶ فروردین ۱۴۰۱ 133 بازدید
ایناش
بتن و کاربرد آن در ساخت و ساز

بتن و کاربرد آن در ساخت و ساز

بتن و کاربرد آن در ساخت و ساز شامل موارد متعددی است که می توان به تامین دوام استحکام سازه  اشاره کرد.

تاریخچه بتن:

بتن یکی از مصالح ساختمانی پرکاربرد در ساختمان به شمار می آید پیشینه استفاده از بتن بسیار طولانی است و برای اولین بار در حجم عظیم توسط رومیان باستان مورد استفاده و بهره برداری قرار گرفت.

همچنین گنبد پانتئون که بزرگترین گنبد نیز شناخته شده است با بتن غیرمسلح ساخته  شده است.

بتن و کاربرد آن در ساخت و ساز

معرفی بتن:

بتن ماده ترکیبی است که در حالت عادی  روان است و در گذشت زمان به جسمی سفت و سخت شده و تبدیل به یک ماده مقاوم و محکم  می شود بتن از نظر موادی که در ساخت آن به کار می رود دارای مدل های مختلف و گوناگون است که هر کدام از آنها با توجه به       شرایط خاص خودشان در مکان های مختلف بکار می روند.

انواع بتن:

همانطور که در بالا گفتیم بتن با توجه به مواد تشکیل شده استحکام متفاوتی دارند و درشرایط خاص و مکان های مختلف بکار می روند در این قسمت به تعدادی از مدل های بتن اشاره ای خواهیم داشت.

_بتن معمولی:

این بتن از ترکیب مواد اصلی یعنی آب،سیمان و سنگدانه تشکیل می شود  که از ترکیبات بتن به شمار می رود.

مقاومت این نوع بتن بین 10MPa تا 40MPa متغییر است و زمان گیرش این نوع بتن بین 30تا90دقیقه است.

_بتن غیرمسلح:

این نوع بتن هیچ گونه المان تسلیح کننده ای ندارد و اجزای آن آب،سیمان و سنگدانه است طرح اختلاط رایج برای ساخت این نوع بتن 1:2:4 می باشد و وزن مخصوص بتن غیرمسلح بین 2200تا2500کیلوگرم برمترمربع است و مقاوم آن بین 200تا500 کیلوگرم برسانتی مربع می باشد این نوع بتن بیشتر برای ساخت پیاده رو ها استفاده می شود اصولا در هر جایی که مقاومت کششی زیادی مدنظر نباشد از این نوع بتن استفاده می شود.

بتن مسلح:

بتن مسلح در واقع همان بتن معمولی است که المان هایی تسلیح کننده  برای تحمل تنش های کششی به آن اضافه شده و می توان این گونه بیان کرد که بتن غیرمسلح در فشار قوی و در کشش ضعیف است لذا با جایگذاری المان های تسلیح کننده وظیفه تحمل تنش های کششی به آنها واگذار می شود.

بتن پیش ساخته:

المان های مختلف سازه ای را می توان در کارخانه ها ساخت و در محل پروژه  فقط آنها را مونتاژ کرد این واحد های بتنی را بتن های پیش ساخته می گویند به عنوان مثال :پله ها،بلوک های بتنی و دیوارها و……

_بتن زودگیر:

همانگونه که از نام آن پیداست این نوع بتن پس از گذشت ساعاتی به مقاومت قابل توجهی  می رسد و می توان قالب ها را جدا کرد و عملیات ساخت و ساز را به سرعت پیش برد مهمترین مصرف این نوع بتن در تعمیرجاده هاست چراکه پس از گذشت ساعتی می توان از آن استفاده کرد.

_بتن نفوذپذیر:

بتن نفوذپذیر بتنی است که به آب اجازه می دهد تا از میان آن عبورکند در این نوع بتن حدودا بین 15تا20 درصد حجم از فضای خالی تشکیل شده است.

گیرش بتن چیست؟

گیرش بتن یعنی چقدر زمان می برد تا بتن به مقاومت لازم برسد که این زمان با توجه به ترکیبات بتن متفاوت است ممکن است یک هفته،دوهفته،یک ماه و یا اگر زودگیرباشد طی چندساعت به مقاومت نهایی خود برسد.

بتن ریزی یکی از پرچالش ترین و درعین حال جذاب ترین مراحل ساختمان سازی در جهان است که در اسکلت بتنی و فلزی اجرا می شود.

بتن ریزی یکی از مراحل مهم و پیچیده در فنداسیون می باشد برای پیاده سازی مراحل بتن سازی باید تجربه کافی و لازم را داشته باشید تا بتوانید مراحل بتن ریزی را به راحتی انجام دهید  چراکه اجرای استاندارد بتن ریزی از بنای شما در مقابل زلزله محافظت می کند.

شما سازندگان عزیز برای تکمیل پروژه های ساختمانی باید یا بتن پیش ساخته تهیه کنید ویا موادتشکیل دهنده آن را تهیه و در محل پروژه بتن را ساخته و استفاده کنید اما پیدا کردن مصالح درجه یک یا بتن پیش ساخته ممکن است برای شما امری مشکل باشد و باید در شرایط سخت بهداشتی در کارگاه ها و مغازه ها دنبال ترکیبات بتن باشید  تا بتوانید بتن را تشکیل دهید و از آن در ساختمان استفاده کنید.

یکی از سایت هایی که می تواند در امرخرید و پیدا کردن بتن موردنظرتان به شما کمک کند سایت و اپلیکیشن ایناش است.

همچنین شما که به دنبال بتن هستید، می توانید با نصب اپلیکیشن ایناش و یا مراجعه به سایت ایناش در قسمت نقشه اپلیکیشن با جستجو دسته بندی مصالح ساختمانی تمامی کسانی که در اطراف شما درحوزه  مصالح ساختمانی فعالیت دارند را بیابید و به راحتی به نزدیکترین و بهترین گزینه مورد نظر دست یابید.

(هر چیز که در جستن آنی، ایناش)

شما عزیزان که در حوزه بتن فعالیت دارید می توانید با مراجعه به سایت و اپلیکیشن ایناش با ثبت آگهی رایگان محصولات و خدمات خود را به دیگران معرفی نمایید.

سایت و اپلیکیشن ایناش برای اینکه شما بتوانید سریعتر و بهتر در فضای اینترنتی و مجازی از کسب و کار خود تبلیغ نمایید مبادرت به واگذاری صفحات اختصاصی به همراه اپ رایگان می نماید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد صفحات اختصاصی اینجا کلیک کنید.

 

آنکه حامی کسب و کار شماست، ایناش 

 

 

 

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *