ایناش

حقوق همسایه 2

وبلاگ , حقوقی

۱ تیر ۱۴۰۰ 300 بازدید
ایناش

حقوق همسایه 2

 حقوق همسایه2

انسان موجودی است اجتماعی و بسیاری از نیازهای خود را از طریق ارتباط با دیگران بر طرف می‌کند.

یکی از مهم ترین ارتباطاتی که انسان می تواند با هم نوع خود داشته باشد رابطه همسایه با همسایه است اما این رابطه بایدها و نباید های خاص خود را دارد که با عمل به آنها انسان ها می توانند از همسایگی با یکدیگر لذت ببرند یا برعکس مایه عذاب خود و ناخوشنودی خدواند شوند.

نکته اول: احترام به همسایه است این نکته چنان قابل اهمیت است که رسول خدا(ص) دراین باره می فرماید: حرمته الجار علی الجار کحرمته امه: احترام به همسایه مانند احترام به مادر است

 

نکته دوم: رازداری نسبت به همسایه است، وقتی عده ای با هم همسایه هستند خواه ناخواه از  رازهای زندگی یکدیگر آگاه می‌شوند و حال وظیفه آنهاست که از فاش کردن این اسرار دوری کنند حق همسایه است  که در زمان شادی اش به او تبریک بگوییم و اگر خدایی نکرده مصیبتی وارد شد  به او تسلیت بگوییم هنگام بیماری به عیادتش برویم اگر تهی دست بود در حد توان از او دستگیری کنیم. همسایه نباید باعث آزار  همسایه ها شود و از هرگونه آزار و اذیت بپرهیزد. امام رضا(ع) در این مورد می فرماید: از ما نیست کسی که همسایه اش از شر او در امان نباشد. هر گناهی متناسب با خود مجازاتی دارد. از جمله گناه همسایه آزاری، در روز قیامت شخص همسایه آزار با دست و پای بریده محشور می‌شود.

آثار همسایه داری نیکو: همسایه داری خوب هم مانند هر کار نیک دیگر دارای آثار و برکاتی است.

ازجمله: دفع بلا، کسب سعادت دنیا آخرت و محبوبیت در نزد خدواند و رسولش، آبادی شهرها‌ و طولانی شدن عمرها و…

 

پس بیایید سعی کنیم همسایه خوبی باشیم و حقوق یکدیگر را رعایت کنیم.

احمدرضا مجیدی پور

مهرهشنم در نظر دارد با بیان مطالب مبتلا به ،برای عموم ضمن یادآوری حقوق فراموش شده رعایت آن را نیز متذکر شود. لذا از همه دوستان و علاقه مندان تقاضا می شود در صورت تمایل مکتوبات خود را در موضوعات مختلف برای ما ارسال کنید تا با نام خودتان منتشر کنیم.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *