ایناش
ایناش
انواع ستون در ساختمان به چند دسته تقسیم می شوند؟

انواع ستون در ساختمان به چند دسته تقسیم می شوند؟

انواع ستون در ساختمان به چند دسته تقسیم می شوند؟ ستون ها در سازه ها به شکل های مختلف وجود دارند و علاوه برآن با جنس های مختلفی نظیر سنگ،آجر،بلوک،چوب و کامپوزیت نیز ساخته می شوند.

انواع ستون در ساختمان به چند دسته تقسیم می شوند؟

این عضو فشاری به عوامل مختلفی نیز وابسته است مانند مواد تشکیل دهنده که می تواند از موارد زیر تشکیل شده باشد:

1_بتن

2_فولاد

3_کامپوزیت

همچنین براساس جنس مواد تشکیل دهنده ابعاد و شکل آنها نیز تغییر خواهد کرد و به یکی از اشکال زیر تبدیل می شوند:

1_مربع

2_دایره

3_مستطیل

علاوه بر موارد  بالا نحوه تقسیم بندی میلگرد ها در ستون ها نیز به انواع مختلفی تقسیم می شوند و با آرایش خاصی در ستون ها قرار می گیرند.

انواع ستون بر اساس مواد تشکیل دهنده:

1_ستون بتنی:

بتن یکی از پرکاربردترین مصالح در جهان است که از گذشته تا کنون ستون های زیادی با انواع بتن مانندبتن الیافی،بتن آرمه و بتن معمولی تشکیل شده اند.

بتن یکی از مواد تشکیل دهنده عالی و گزینه مناسب برای عضو های فشاری است و بتن به این دلیل به گزینه مناسب تبدیل شده است که  ازمقاومت فشاری بالایی برخوردار است.

در گذشته از بتن برای اینکه مقاومت کششی پایینی دارد برای ساخت ستون استفاده نمی کردند اما امروزه با به کارگیری بتن مسلح این مشکل را برطرف کرده اند.

2_ستون فولادی:

فولاد در کنار بتن یکی از پرکاربردترین مصالح و اجزا در سازه به حساب می آید.

این ماده به شکل میلگرد ( اسکلت بتنی) یا پروفیل (اسکلت فولادی)  در ساخت ستون مورد استفاده قرار می گیرد و فولاد از مقاومت کششی و فشاری خوبی بهره مند است و به همین علت احتمال کمانش در شرایط بحرانی را تهدید می کند و خطر را تشدید می کند.

از موارد موثر بر کمانش ستون های فولادی می توان به موارد زیر اشاره داشت:

_طول

_مساحت سطح مقطع

_روش اتصال

_شکل سطح مقطع

3_ستون کامپوزیت و بتن آرمه:

ستون کامپوزیت به ستونی می گویند که از چند ماده تشکیل شده باشد از پرکاربردترین بتن ها در ساختمان بتن مسلح می باشد.

از کامپوزیت نیز برای ساخت ستون ها و پروفیل ها در ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.

ستون های کامپوزیت بتن و فولاد ظرفیت باربری بسیار خوبی دارند و این ستون ها اغلب در ساختمان های بلند مورد استفاده قرار می گیرد اما محدودیت هایی نیز دارد یکی از این محدودیت ها این است که اجزای مناسبی برای اتصال انتهای بالایی و پایینی ندارند.

در بسیاری از موارد ستون کامپوزیت و بتن آرمه به دو دسته جداگانه تقسیم می شوند دلیل این امر این است که بتن آرمه کاربرد زیادی نسبت سایر مصالح و ترکیبات دیگر دارد.

انواع ستون ها براساس شکل مقطع:

یکی دیگر از معیار های رایج برای تقسیم بندی ستون ها شکل سطح مقطع آنهاست که در ادامه به اشکال مختلف ستون ها خواهیم پرداخت:

_شکل سطح مقطع ستون بتنی:

-مستطیل یا مربع

-دایره ای

-L شکل

-Tشکل

-Vشکل

-شش ضلعی

-منحنی

-قوسی

-Yشکل

-Yشکل قوسی

بتن به دلیل انعطاف پذیری بالایی که دارد از اشکل مختلف و متنوعی تشکیل شده است با وجود اشکال مختلف پرکاربردترین ستون ها در سازه های مختلف مربعی،دایره ای یا مستطیلی هستند.

_شکل سطح مقطع ستون های فولادی:

-Iشکل

-Lشکل

-Cشکل

-قوطی فولادی

-پروفیل دایره ای

از متداول ترین مقاطع فولادی مورد استفاده در سازه مقاطع  I و L شکل هستند و پروفیل های فولادی به علت هزینه های بالای تولید به صورت توخالی تولید می شوند.

_شکل سطح مقطع ستون های کامپوزیت:

-دایره

-مربع

-مستطیل

-شش ضلعی

بتن و مقاطع فولادی در پیکربندی های مختلف به منظور ساخت ستون های کامپوزیت مورد استفاده قرار می گیرند.

پروفیل های فولادی در ستون کامپوزیت می تواند به عنوان المان تقویت کننده در داخل یا سطح خارجی بتن تعبیه شوند.

شما با انواع ستون ها در سازه آشنا شدید که هر کدام را در با توجه به نظر مهندسین در ساختمان های مختلف به کار می برند و باید به این نکته توجه جدی شود که هر ستون مقدار مشخصی  بار را تحمل می کند و بعد از آن مقدار مشخص دچار گسیختگی می شود وبه اصطلاح از هم می پاشد.

شما سازندگان عزیز برای تکمیل پروژه هایتان به انواع آهن آلات نیاز دارید به این منظور می توانید برای راحت تر پیدا کردن انواع آهن آلات به سایت و اپلیکیشن ایناش مراجعه کنید.

شما می توانید با مراجعه به سایت و اپلیکیشن ایناش  در بخش نقشه اپلیکیشن با جستجو دسته بندی آهن فروش، تمامی کسانی که در اطراف شما در حوزه  آهن آلات فعالیت دارند را بیابید وخواسته خود را به آنها بگویید.

( در ایناش، بگرد و پیدا کن)

شما عزیزان که در حوزه آهن آلات  فعالیت دارید می توانید با ثبت آگهی رایگان در سایت  اپلیکیشن ایناش  برای بهتر دیده شدن محصولات و خدمات خود قدم بردارید.امروزه بیشتر کسب و کار ها به اینترنت و فروش آنلاین روی آورده اند چرا که امروز برای بالا رفتن از پله های پیشرفت و ترقی باید با علم و فناوری هم قدم شد.

سایت و اپلیکیشن ایناش برای اینکه شما نیز بتوانید در فضای اینترنتی رقابت کنید صفحات اختصاصی به همراه اپ رایگان به شما عزیزان واگذار می کند تا بتوانید در صفحات اختصاصی خود محصولات و خدمات خود را به نمایش بگذارید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد صفحات اختصاصی اینجا کلیک کنید.

با ایناش، بهتر دیده شوید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *