ایناش

ملات آهک چیست؟

وبلاگ

۱۸ مرداد ۱۴۰۱ 439 بازدید
ایناش
ملات آهک چیست؟

ملات آهک چیست؟

ملات آهک چیست؟ این ملات جزء ملات های چسبناک و پرکننده محسوب می شود و از ترکیب مخلوط آهک با سایر مواد معدنی مانند ماسه و سیمان تشکیل می شود و ترکیب این مواد با آب در ساختمان سازی استفاده می شود.

با توجه به کاربرد های فراوانی که آهک دارد می توان آن را به صورت های گوناگون در ساخت و ساز به کار برد مثلا می توان از آهک در زیر سازی بنا استفاده کرد تا دیوار چینی و ساخت نما که در همگی این موارد می توان از آهک بهره برد.

این ماده را می توان در ترکیب دوغاب،ملات،ساروج و… به کاربرد.

از کاربردهای این ملات می توان برای چسباندن مصالح،پرکردن جاهای خالی و جبران اختلاف اندازه ها اشاره داشت.

ملات آهک چیست؟

مزیت ملات آهکی:

هزاران سال است که بشر برای ساختمان سازی از آهک استفاده کرده است و بسیاری از بناهای قدیمی مانند اهرام مصر که هزاران سال پا برجا هستند با استفاده از آهک ساخته شده اند.

از ویژگی های منحصر به فردی که می توان برای آهک بیان کرد چسبندگی بسیار بالای این ماده است. که سایر مواد موجود در ملات را مانند چسب در کنار هم نگه می دارد.

امروزه از آهک در تولید سیمان استفاده می شود چرا که چسبندگی محصول را تا حد زیادی بالا می برد.

از دیگر مزایای آهک می توان به خاصیت آب کنندگی آن اشاره کرد تا بتوان ملات های مناسب برای محیط های مرطوب تهیه نمود همچنین این ماده در ساخت پایه پل ها بسیار کاربرد دارد.

انواع ملات آهک چیست؟

_ملات باتارد:

این ملات را می توان رایج ترین ملات در ساختمان سازی دانست و این ملات از ترکیب آهک هیدراته پودری،سیمان،ماسه و آب تشکیل شده است.

وجود آهک در ملات سبب شده است که بتوان از آن علاوه بر دیوارکشی در ساخت استخر، کانال های آب و محیط های مرطوب استفاده نمود و همچنین این ملات سرعت گیرش بالایی دارد.

_ساروج:

ساروج یک ملات آهکی کاملا ایرانی است که از آن در ساخت حوض،آب انبار و گرمابه استفاده می کرده اند.

برای تهیه ساروج خاک رس و آهک را به نسبت سه به دو با هم مخلوط می کنند و به آن آب اضافه می کنند و پس از آن به مدت دو روز آن را ورز می دهند تا به شکل خمیری سفت در آید و در نهایت به آن خاکستر اضافه می کنند و با وسیله ای مخصوص می کوبند.

ساروج گرم از پختن موادی نظیر کاه با ساروج اتفاق می افتد و ساروج سرد نیز از ترکیب آهک شکفته با خاکستر،ماسه،خاک رس بدست می آید.

_ملات شفته آهک:

یکی دیگر از انواع ملات ها که ملات شفته آهک نام دارد و برای ترکیب با مواد موجود در خاک نظیر سیلیس،آلومینیوم ،اکسید ها و تقویت خاک استفاده می شود.

ملات شفته از ترکیب آهک و خاک بدست می آید و جهت زیرسازی استخر و دیوار ها به کار می رود و می توان به آن سیمان و خاک رس نیز افزود  مصرف شفته آهکی در ایران سابقه طولانی دارد.

_ملات ماسه آهکی:

ماسه مورد مصرف در ملات ماسه آهکی از نوع ماسه خاکی است و نه ماسه بادی و از نظر نسبت هم میزان آهک تقریبا نصف میزان ماسه می باشد.

تهیه این ملات از طریق ترکیب ماسه خاکی با آهک آشفته و آب انجام می شود و بیشتر برای آجر چینی مصرف می شود.

در تهیه این ملات باید تمامی نکات را به دقت پیاده سازی کرد از جمله اینکه به طور کامل ورز داده شوند.

_ملات پی دارو:

این ملات بسیار سنتی بوده و کاربرد گسترده ای ندارد و برای درزگیری حوضچه ها و مخازن آب استفاده می شود.

این ملات به علت چرب بودن از خاصیت ضدآبی زیادی برخوردار است.

شما با ملات آهک و انواع آشنا شدید و دریافتید که هر کدام از ملات های آهک چه ویژگی دارند.

شما سازندگان عزیز ممکن است به انواع ملات که از مصالح مختلف ساخته می شود نیاز داشته باشید به همین منظور شما می توانید برای دسترسی راحت و بدون دردسر به انواع مصالح ساختمانی به سایت و اپلیکیشن ایناش مراجعه کنید.

شما می توانید با مراجعه به سایت و اپلیکیشن ایناش  در بخش نقشه اپلیکیشن با جستجو دسته بندی مصالح ساختمانی ، تمامی کسانی که در اطراف شما در حوزه مصالح ساختمانی  فعالیت دارند را بیابید وخواسته خود را به آنها بگویید.

( در ایناش، بگرد و پیدا کن)

حال شما عزیزان که در حوزه مصالح ساختمانی   فعالیت دارید می توانید با ثبت آگهی رایگان در سایت  اپلیکیشن ایناش  برای بهتر دیده شدن محصولات و خدمات خود قدم بردارید. امروزه بیشتر کسب و کار ها به اینترنت و فروش آنلاین روی آورده اند چرا که امروز برای بالا رفتن از پله های پیشرفت و ترقی باید با علم و فناوری هم قدم شد.

سایت و اپلیکیشن ایناش برای اینکه شما نیز بتوانید در فضای اینترنتی رقابت کنید صفحات اختصاصی به همراه اپ رایگان به شما عزیزان واگذار می کند تا بتوانید در صفحات اختصاصی خود محصولات و خدمات خود را به نمایش بگذارید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد صفحات اختصاصی اینجا کلیک کنید.

با ایناش، بهتر دیده شوید.

 

 

.

 

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *