ایناش

انواع گودبرداری ساختمان

وبلاگ

۱۱ خرداد ۱۴۰۱ 228 بازدید
ایناش
انواع گودبرداری ساختمان

انواع گودبرداری ساختمان

انواع گودبرداری ساختمان،منظور از پی کنی و گودبرداری انجام عملیات خاکی برای کندن محل پی ساختمان ها ، لوله ها و پایه پل ها در محوطه ساختمان ونظایر آن با دست یا ماشین آلات مناسب طبق رقوم های خواسته شده در نقشه ها و دستور العمل دستگاه نظارت است.

پی کنی باید طبق نقشه و مشخصات و دستورالعمل دستگاه نظارت درابعاد و اندازه خواسته شده انجام شود. پی کنی بیش از ابعاد عمودی و افقی از لحاظ اقتصادی و اجرایی مقرون به صرفه نمی باشد در صورتی که از جبهه ی خاک برداری شده برای اجرای کارهای بتنی با تمهیدات لازم(استفاده از پلاستیک و…)نتوان استفاده نمود و بستن قالب اجتناب ناپذیرباشد می توان با تایید دستگاه نظارت به میزان مورد نیاز و حداکثر70 سانتی متر در پایینترین نقطه به ابعاد پی کنی اضافه نمود.

درهنگام استفاده از ماشین آلات در عملیات خاک برداری لازم است تا15 سانتی متررقوم نهایی گودبرداری با دست صورت گیرد تا رقوم و شیب های داده شده در نقشه های اجرایی تنظیم و رگلاژ شود. محل پی کنی باید از نفوذ آب،یخ،برف یا پر شدن با هرگونه مصالح و ضایعات محفوظ شوند.برای محافظت از نفوذ آب بسته به مورد باید از روش های متداول نظیر احداث دیواربند،پلاستیک،سپرکوبی،انحراف مسیر آب زهکشی،پمپاژ و…..استفاده شود.

انواع گودبرداری ساختمان

انواع سازه نگهبان در گودبرداری:

_روش مهارسازی

_روش دوخت به پشت

_دیواره دیافراگمی

_مهارمتقابل

_اجرای شمع

_سپرکوبی

_اجرای خرپا

_روش پلکانی یا منبری

_روش جزء به جزء

از روش های فوق،روش های اجرای شمع،مهارمتقابل،سپرکوبی،اجرای خرپا و روش پلکانی متداول می باشد که مختصرا به توضیح آن پرداخته می شود.

1_اجرای شمع:

در این روش قبل از گودبرداری،محل شمع در حریم زمین گود به فواصل 3 تا 5 مترمشخص و اقدام به حفر چاه هایی  معمولابه قطر80 تا100 سانتی متر می کنند عمق این چاه ها به اندازه ارتفاع گودبرداری به علاوه 25 تا 35 سانتی مترارتفاع گود برای اصول طول گیرداری لازم می باشد. سپس توسط آرماتورهای طولی و خاموت دورپیچ،چاه کنده شده را مسلح و بتن ریزی کرده و اقدام به گودبرداری با رعایت حریم شمع ها می کنیم. از مزایای این روش می توان به سرعت بالاعملیات اجرایی،پایین بودن هزینه عملیات در پروژه های بزرگ و دست و پا گیر نبودن اشاره کرد.

استفاده از این روش تا عمق 5 متری اقتصادی می باشد و برای گودبرداری هایی با عمق زیاد می توان از مهار های مایل اتکا با شمع استفاده کرد.تا اجرای شمع بتنی مقرون به صرفه باشد همچنین از شمع های پیش ساخته می توان به جای شمع های درجا بهره برد. ولی در پروژه های شهری به دلیل مشکلات اجرایی،شمع ها باید به صورت درجا اجرا شوند.

2_مهارمتقابل:

این روش مشابه مهارشمع است. با این تفاوت که در داخل چاهک ها به جای بتن و میلگرد از پروفیل های فولادی Hشکل  یا شکل را مطابق با محاسبات و نقشه های اجرایی قرار می دهیم. عمق چاه ها مانند روش اجرای شمع است،ولی طول پروفیل ها را طوری انتخاب می کنیم که انتهای فوقانی آن تا حدی بالاتر از تراز فوقانی گود قرار گیرد. سپس قسمت فوقانی پروفیل را به کمک تیر یا خرپاهایی به یکدیگر متصل می کنیم و آنگاه اقدام به گودبرداری می کنیم.اگر عمق گود تا حدی پایینتر رفت، می توان برای اطمینان بیشتر در نقاط دیگری از ارتفاع پروفیل قائم نیز سیستم مهاربند متقابل را اجرا کرد. همچنین در سیستم مهاربند متقابل باید در جهت عمود بر سیستم یا همان جهت عمود بر طولی استفاده کرد.

برای اطمینان از پایداری پروفیل ها می توان قسمت تحتانی پروفیل که در پایین ترین تراز چاه قرار دارد را حداقل تا عمق 1 متر مسلح و بتن ریزی کرد. این روش در گودبرداری هایی با عرض کم مناسب می باشد و از مزیت های آن می توان سرعت اجرای بالا،هزینه کمتر و جاگیر نبودن اشاره کرد.

3_روش سپر کوبی:

این روش در مواقعی که خاک محل بسیار سست و ریزشی است،و اطراف محل گودبرداری دارای فضای کافی برای کار کردن دستگاه سپرکوب(چکش) باشد ، بهتر است مورد استفاده قرار گیرد. در این روش ابتدا در اطراف گود، سپرها را با احتساب طول گیرداری می کوبیم و سپس اقدام به گودبرداری می کنیم. در خاک های سست و گودبرداری با ارتفاع وعرض زیاد باید از پشت بندها و قید های فشاری فلزی استفاده شود.

4_اجرای خرپا:

یکی از روش های متداول اجرای سازه های نگهبان، اجرای خرپا است که این روش در مناطق شهری کاربرد دارد. جهت اجرای خرپای سازه نگهبان دو روش مورد استفاده قرار می گیرد. روش اول که مطمئن تر ولی اجرای مشکل تری دارد،ابتدا مانند روش اجرای شمع،چاه های دستی در محل عضو های قائم خرپا حفر می کنیم. حدفاصل پروفیل قائم و خاک را به نحو مناسبی با مصالح ساختمانی پر می کنیم(آجر چینی با ملات ماسه سیمان) سپس خاک قسمت های وسطی پلان را گودبرداری کرده و حریم همسایه را نیز با شیب مناسبی  خاک برداری می کنیم.

5_روش پلکانی یا منبری:

در این روش ابتدا وسط پلان را به صورت شیب دار خاک برداری می کنیم سپس محل پلکان ها را با توجه به پلان فنداسیون و در فواصل حداکثر6 متر و به عرض کافی خاک برداری می کنیم. سپس پلکان ها را با استفاده از آجر یا لاشه سنگ و با ملات خاک و گل  بصورت پلکان وزنی در مقابل حریم خاک برداری و در محل کنده شده اجرا می کنیم. و در نهایت خاک برداری سایر قسمت ها را به اتمام رسانده حدالامکان دیوار حائل دائمی را سریعتر اجرا می کنیم. و در صورت استفاده از ملات ماسه سیمان،عیار سیمان مصرفی در حد 100 کیلوگرم بر مترمکعب استفاده شود تا مشکلی برای ایجاد پلکان نداشته باشیم.

6_روش جزء به جزء:

این روش درمواردی که عمق گودبرداری کم وساختمان های همسایه ناپایدار باشد مورد استفاده قرار می گیرد. در این صورت خاک به صورت جزء به جزء و با عرض کم،توام با شمع کوبی و آجر چینی یا سنگ کوبی زیر ستون های همسایه خاک برداری می شود. استفاده از معماران تجربی و مجریان ذی صلاح در این مورد توصیه می شود و نوع خاک در این روش بسیار مهم است.

شما سازندگان گرامیبرای شروع یک پروژه ساختمانی ابتدا باید گودبرداری را توسط افراد کار بلد انجام دهید. شما می توانید برای راحت تر پیدا کردن این افراد به سایت و اپلیکیشن ایناش مراجعه کنید.

شما عزیزان که در حوزه گودبرداری فعالیت دارید می توانید با مراجعه به سایت و اپلیکیشن ایناش با ثبت آگهی رایگان خدمات خود را به دیگران معرفی نمایید.

سایت و اپلیکیشن ایناش برای اینکه شما بتوانید سریعتر و بهتر در فضای اینترنتی و مجازی از کسب و کار خود تبلیغ نمایید مبادرت به واگذاری صفحات اختصاصی به همراه اپ رایگان می نماید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد صفحات اختصاصی اینجا کلیک کنید.

آنکه حامی کسب و کار شماست، ایناش 

 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *