ایناش
ایناش
بهینه سازی مصرف انرژی ساختمان با عایق کاری

بهینه سازی مصرف انرژی ساختمان با عایق کاری

انرژی مصرف شده در خانه‌ها، ادارات، مراکز تجاری و صنعتی بسیار هزینه بر است. در چند سال اخیر بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان و به دست آوردن راهکاری برای این کار است. و به عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف مهندسی و نظارت بر ساخت ساختمان‌هاست.

مصرف انرژی در ایران، چهار برابر ژاپن!

گوش‌ها پر است از این‌که باید در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنیم و از منابع طبیعی محدود، برای آیندگان هم باقی بگذاریم. اما واقعیت این است که حتی به‌رغم صرفه‌جویی باز هم مصرف انرژی در ایران بسیار بالا است. گویا مشکل از جای دیگری نشات می‌گیرد که با صرفه‌جویی برطرف نمی‌شود. شاید این آمار به‌نظر عجیب برسد؛ اما نرخ مصرف انرژی در ایران ۱۴ برابر ژاپن و ۴.۴ برابر مصرف جهانی است.

میزان مصرف بالای انرژی به اقتصاد کشور لطمه بزرگی می‌زند. علاوه بر این امنیت انرژی را به مخاطره می‌اندازد و به محیط زیست آسیب جدی وارد می‌کند. واقعیت این است که ایران پروتکل‌های بین‌المللی محیط زیست را امضا کرده است و با ادامه این وضعیت هیچ بعید نیست کار حتی به پرداخت جریمه هم برسد.

شاید کمتر کسی بداند که بیشترین بخش از کل مصرف انرژی به بخش ساختمان مربوط می‌شود. پوسته خارجی ساختمان‌ها عایق نیست و در نتیجه به‌طور میانگین تقریبا ۳۵ درصد انرژی از دیوارهای جانبی، ۲۵ درصد از سقف، ۱۰ درصد از کف و ۲۰ تا ۳۰ درصد از راه پنجره‌ها به هدر می‌رود.
با توجه به این‌که منابع طبیعی محدود هستند و بهای مصرف انرژی هم بالا است، اهمیت عایق خارجی ساختمان بیش از پیش آشکار می‌شود.

بهینه سازی مصرف انرژی ساختمان با عایق کاری

ساختمان صفر انرژی به چه معناست؟

امروزه ساخت ساختمان‌هایی که عایق خارجی دارند لازم و ضروری است. عایق خارجی ساختمان یک کار زیربنایی است که باعث می‌شود که صرفه‌جویی دیگر آنقدرها لازم نخواهد بود.
ساختمان‌هایی به نام ساختمان‌های صفر انرژی هستند که برای بهینه‌سازی انرژی طراحی شده و مصرف انرژی در آن‌ها صفر است. این ساختمان‌ها انرژی خود را تامین می‌کنند. در واقع این ساختمان نیاز ساختمان را کاهش و بعد با تجهیزات الکتریکی و مکانیکی، مصرف انرژی را به حداقل میزان ممکن می‌کند.

بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان صفر انرژی

معمولا از اسم ساختمان صفر انرژی چنین برداشت می‌شود که صرفا در طول زمان باعث بهینه‌سازی مصرف انرژی می‌شود. اما در واقع بخشی از بهینه‌سازی مصرف در این ساختمان‌ها به انرژی مصرفی در مرحله ساخت و بهره‌برداری، مصالح و تجهیزات برمی‌گردد.

بهینه‌سازی مصرف به دو روش انجام می‌پذیرد؛ اول نیاز به انرژی به کمترین میزان ممکن می‌رسد و بعد انرژی لازم با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین‌ می‌شود. میزان مصرف انرژی در ساختمان صفر انرژی تقریبا صفر است.

بهینه‌سازی مصرف انرژی: کدام بخش‌های ساختمان بیشتر انرژی را هدر می‌دهند؟

سقف و دیوارهای جانبی ساختمان بیش از سایر قسمت‌های خانه باعث هدررفت انرژی می‌شوند. چون دیوارها و سقف مستقیما در معرض محیط بیرون و تابش خورشید هستند.

بنابراین طبیعی است که در تابستان و زمستان با عبور دادن انرژی از محیط خارج به داخل و بالعکس باعث اتلاف انرژی می‌شوند. به همین دلیل است که در فصل گرما و سرما ناگزیر بیشتر از وسایل گرمایشی و سرمایشی استفاده می‌شود.  این مساله موجب تولید گازهای گلخانه‌ای می‌شود و به محیط زیست هم آسیب می‌رساند.

بهینه‌سازی مصرف انرژی: بیشترین انرژی در کدام قسمت‌های ساختمان هدر می‌رود؟

این دو قسمت (سقف و دیوارهای جانبی) بیشتر از سایر قسمت‌های خانه باعث هدررفتن انرژی خواهد شد. زیرا دیوارها و سقف مستقیما در معرض محیط بیرون و تابش خورشید می‌باشند.
در فصل گرما و سرما مصرف وسایل گرمایشی و سرمایشی زیاد می‌شود. این مساله موجب تولید گازهای گلخانه‌ای شده و به محیط زیست آسیب می‌زند.

بهینه‌سازی مصرف انرژی:عایق کردن بخش‌های خارجی ساختمان

با توجه به متن بالا، دیوارها و سقف نسیت به قسمت‌های دیگر ساختمان موجب هدر رفتن انرژی می‌شود. پس می‌توان با عایق کردن دیوارها از هدر رفت انرژی جلوگیری نمود.
عایق خارجی ساختمان در حالت کلی یک لایه عایق حرارتی است که نما ساختمان‌‌های از جنس سنگ، گچ و آجر روی هم قرار می‌گیرد.
برای عایق خارجی ساختمان، روش‌های مختلفی وجود دارد که با استفاده از این روش‌ها می‌توان راهی را انتخاب کرد.

عایق خارجی ساختمان با استفاده از سازه

این روش برای عایق‌های حرارتی معدنی‌ مثل پشم سنگ تخته‌ای انعطاف‌پذیر، پشم سنگ لحافی و پشم سنگ پتویی مناسب است که انعطاف‌پذیری بالایی دارند. با توجه به خاصیت انعطاف‌پذیری عایق‌های حرارتی نمی‌شود نما را مستقیم روی آن قرار داد. یک قاب فلزی یا یک قاب چوبی لازم است تا عایق حرارتی در سازه قرار بگیرد و نما روی سازه کار شود.

عایق‌ خارجی ساختمان بدون استفاده از سازه

این روش برای عایق‌های حرارتی صلبی مثل عایق پشم سنگ تخته‌ای صلب مناسب است. زیرا این نوع از عایق‌های حرارتی منعطف نیستند. در نتیجه برای نصب به سازه نیازی ندارند و می‌شود نما را مستقیم روی عایق حرارتی گذاشت.

عایق خارجی ساختمان با استفاده از روش‌های جدید

با پیشرفت فناوری مصالح ساختمان و تجهیزات مربوط به ساختمان‌سازی، روش‌های جدیدتری نیز برای عایق‌کاری دیوارهای ساختمان به‌کار می‌رود. از جمله روش‌هایی که بسیار به صنعت ساختمان‌سازی کمک می‌کند، بلوک‌های سیمانی عایق و ساندویچ پانل‌ها هستند. در این مصالح جدید عایق حرارتی وجود دارد و لازم نیست دیوار را دوباره عایق‌کاری کرد.

عایق‌کاری در زمان ساخت

در بهینه‌سازی مصرف بهترین روش برای کاهش مصرف انرژی در ساختمان، عایق کردن دیوارهای ساختمان است. اما بهتر است این کار درد زمان ساخت انجام شود که راحت‌تر است و هزینه کمتری را می‌تراشد. با این حال دیوارهای یک ساختمان معمولی را هم می‌توان بعد از ساخت عایق‌کاری کرد.

خانه پایدار چیست؟

یکی از جریان‌های مهم معماری مفهوم توسعه پایدار است که برای پیشگیری از اتلاف انرژی و آلودگی محیط زیست در معماری گفته می‌شود. ساختمان با محیطی که در آن قرار دارد در این سبک معماری در ارتباط است.
معماری پایدار یکی از زیرمجموعه‌های آن است واکنشی منطقی در برابر مشکلاتی که مدرنتیه و صنعت که برای بشر و طبیعت به وجود آمده است.

بهینه‌سازی مصرف انرژی: الگوی مصرف

با توجه به موضوع تغییر الگوی مصرف انرژی بعضی‌ها بر این باورند که وقتی قیمت انرژی پایین بیاید، برای بهبود اوضاع هیچ تلاشی نخواهد شد و ساخت خانه پایدار هیچ تاثیری نخواهد داشت. اما گروهی دیگر ساخت خانه پایدار را لازم و ضروری می‌دانند.
در ساختمان‌‌هایی امروزی در شهرهای کشور بهینه سازی مصرف به ندرت صورت می‌گیرد.با این رویکرد روز به روز مصرف انرژی بیشتر خواهد شد و اصلا درست نیست. اصلاح الگوی مصرف انرژی بدون در نظر گرفتن زیر ساخت اصلی یعنی خانه پایدار و خانه دوستدار محیط زیست، موثر واقع نخواهد شد.
برای اصلاح الگوی مصرف انرژی باید در ساختمان سازی بیشتر دقت کرد و از عایق خارجی ساختمان استفاده نمود.
اساسی ترین راهکارهای اصلاح الگوی مصرف و بهینه‌سازی مصرف انرژی به صورت زیر است:
هوشمند کردن سییستم مدیریت ساختمان در ایزوله کردن تجهیزات موتورخانه، استفاده از پنجره‌های دوجداره، سیستم گرمایش و سرمایش مناسب، تاسیسات مرکزی است.

 

سایت و اپلیکیشن ایناش برای اینکه شما بتوانید سریعتر و بهتر در فضای اینترنتی و مجازی از کسب و کار خود تبلیغ نمایید مبادرت

به واگذاری صفحات اختصاصی به همراه اپ رایگان می نماید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد صفحات اختصاصی اینجا کلیک کنید.

آنکه حامی کسب و کار شماست، ایناش 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *