ایناش
ایناش
تفاوت مهندس عمران و مهندس معماری

تفاوت مهندس عمران و مهندس معماری

تفاوت مهندس عمران و مهندس معماری،  یکی از مسائلی  است که بسیاری از علاقه مندان به این دو رشته با آن مواجه اند. رشته های مهندسی عمران و معماری، هر کدام از ویژگی های خاصی برخوردارند.

تفاوت مهندس عمران و مهندس معماری

مقدمه ای بر تفاوت عمران و معماری:

مسئله تفاوت بین رشته های مهندسی عمران و معماری چیزی است که برای مدت طولانی بین دانشجویان این دو رشته وجود داشته است.عمران و معماری هر دو از رشته هایی می باشند که با صنعت ساختمان در ارتباط هستند و بسیاری از دانش آموختگان در این رشته ادعای برتری نسبت به یکدیگر را دارند.

هر کدام از دانشجویان وفارغ التحصیلان رشته  عمران و معماری دلایل و عقاید خاص خود را برای دفاع از رشته خود دارند. برخی  معتقدند که رشته معماری بیشتر هنری است و رشته عمران بیشتر با جنبه عملی کار سر و کار دارند. برخی نیز معتقدند که تفاوت محسوسی بین این دو رشته وجود ندارد و بر این باور هستند که توانایی و مهارت افراد، برتری آن ها  را تعیین می کند.

اما به هر حال سوال این است که تفاوت این دو رشته در چیست؟ چه چیزی باعث می شود رشته عمران و معماری با هم متفاوت باشند؟

مهندسی عمران چیست؟

رشته مهندسی عمران یکی ازبرترین رشته هایی است که در شاخه مهندسی جای می گیرد.موضوع این رشته محبوب طراحی ، ساخت و نگهداری سازه هایی مانند جاده ، پل،کانال ها،سد ها و ساختمان ها می باشد.از نظر قدمت ، مهندسی عمران بعد از مهندسی جنگ، دومین نظام مهندسی است و این روز ها مهندس عمران به عنوان حد واصل مهندسی نظامی و غیر نظامی شناخته می شود.

مهندسی های گوناگونی وجود دارد که جزء شاخه های علمی بهبود دهنده پروژه عمرانی می باشد بعضی از این مهندسی ها عبارتند از: مدیریت سواحل،علم شناخت مواد، علوم زمین شناسی،مهندسی  شهری،نقشه برداری ومهندسی سازه های دریایی.

مهندسین عمران معمولا مدرک دانشگاهی این رشته را در سطوح مختلف دارند. در بیشتر کشور ها ،تحصیل در رشته مهندسی عمران بین 3 تا 5 سال به طول می انجامد.دروسی که مهندسین عمران باید پشت سر بگذارند،بخش های فیزیک،ریاضیات و مدیریت را شامل می شود. دروس تخصصی این رشته شامل درس هایی مانند تحلیل سازه ها و طراحی سازه های بتنی و فولادی است که در سطح های گوناگونی ارائه می شوند.

مهندس عمران کیست؟

مهندس عمران فردی است که به حرفه ی مهندسی عمران،برنامه ریزی،طراحی،ساخت و نگهداری و ایجاد زیر ساختهای موجود می پردازد.

به عبارت دیگر کار یک مهندس عمران مربوط به پروژه های همگانی بوده و با حرفه ی یک مهندس نظامی که کارش به تجهیزات دفاعی و جنگی مربوط است ،فرق می کند. در طول زمان شاخه های مختلفی از مهندسی،جدا از مهندسی عمران به وجود آمدند که از میان آنها می توان به مهندسی برق،مکانیک و شیمی اشاره کرد.بخش قابل توجهی از مهندسی نظامی در حوزه مهندسی عمران قرار می گیرد. یک مهندس عمران ممکن است کار نقشه برداری بر عهده بگیرد یا در برخی شرایط مشغول به ساخت وساز گردد.

مهندسین عمران معمولا در تخصص های ویژه ای فعالیت می کنند مثل مهندسی سازه،مهندسی خاک و فنداسیون،مهندسی آب،مهندسی مصالح ساختمانی،مدیریت پروژه،مهندسی راه،مهندسی محیط زیست و مهندسی سازه های هیدرولیکی. برخی از مهندسین عمران به طور ویژه برای نهاد های دولتی فعالیت می کنند که ممکن است تخصص های مختلفی را در بر بگیرد خصوصا وقتی که مربوط به نگهداری و گسترش زیر ساخت ها باشد.

معماری چیست؟

معماری،علمی است که در آن به بررسی شیوه های ساخت و ساز و سبک طراحی سازه ها و ساختمان های مختلف پرداخته می شود.معماری اجتماعی ترین هنر انسان می باشد که با دنیای اطراف ما در ارتباط است توجه به معماری از گذشته های خیلی دور در میان انسان ها دیده شده است. معماری زمانی به وجود آمد که انسان ها شروع به ساخت و ساز کردند. در معماری اصول زیبایی شناختی متعددی وجود دارد که از هنر و ریاضیات برگرفته شده اند. این اصول کاربرد زیادی در معماری دارد.اصولی مانند نورپردازی،کاربرد خط،اصول رنگ آمیزی،تقارن و توازن از این جمله هستند همه ای اصول در کنار هم  به معمار اجازه می دهند سازه ای زیبا و دارای عملکردی مفید ایجاد کند.

معمار کیست؟

معمار،فردی است که نقشه کشی و طراحی و معماری ساختمان را انجام می دهد یک معمار طراح است و روی فعالیت سایر مهندسان(عمران،تاسیسات الکتریکی،تاسیسات مکانیکی)نظارت می کند.

در واقع معمار نیز مانند سایر افراد است و تخیلاتی دارد اما با این تفاوت که می تواند تخیلات خود را به عرصه ظهور برساند.تفاوت معماران مختلف در قدرت تخیل و توانایی آنها برای  محقق کردن آن می باشد. معماری باتکیه بر مضامین علمی و گام برداشتن در مسیر خلاقیت هنری کوشش می کند شرایط زندگی را برای جامعه بهبود دهد.

تفاوت عمران و معماری:

جهت اینکه بتوانید تفاوت دو رشته  عمران و معماری را بهتر متوجه شوید نیاز بود ابتدا به معرفی هر یک از آنها پرداخته شود. حال که این دو رشته شناختید و متوجه شدید که هر دوی آنها با طراحی ، برنامه ریزی و ساخت سازه  سر و کار دارند می توانید تفاوت آنها را بهتر درک کنید.

اکثر مردم عمران ومعماری را با هم اشتباه می گیرند و تصورشان این است که مهندس عمران ومعماری هر دو یک کار انجام می دهند اما این گونه نیست. واقعیت امر این است که تفاوت های زیادی بین  عمران و معماری وجود دارد که از مهمترین تفاوت های موجود فلسفه و حیطه کاری این دو رشته و افرادی است که مشغول به آنها می باشند.

در رشته مهندسی عمران به جنبه محاسباتی پرداخته می شود و مقدار فشار وارده بر اعضای مختلف ساختمان مورد بررسی قرار می گیرد. اما در رشته معماری بیشتر به جنبه های زیبایی شناسانه فضا پرداخته می شود. و کوشش بر آن است که بهترین هندسه برای ایجاد یک محیط زیبا به کار گرفته شود.

مهندسین عمران و معماری دغدغه های متفاوتی دارند دغدغه اصلی یک معمار نوآورانه بودن و جذابیت بصری یک ساختمان می باشد. اما دغدغه اصلی یک مهندس عمران ایمنی و مقاومت ساختمان است.

شما سازندگان گرامی برای اصولی پیش رفتن پروژه های ساختمانی تان به مهندس عمران و مهندس معمار نیاز دارید اما پیدا کردن این افراد امر مشکل است و سختی های مربوط به خود را دارد.

یکی از سایت هایی که می تواند در امر پیدا کردن این افراد به شما کمک کند سایت و اپلیکیشن ایناش است.

همچنین شما که به دنبال مهندس عمران و معماری هستید، می توانید با نصب اپلیکیشن ایناش و یا مراجعه به سایت ایناش در قسمت نقشه اپلیکیشن با جستجو دسته بندی معمار و مهندس عمران  تمامی کسانی که در اطراف شما در حوزه  عمران و معماری فعالیت دارند را بیابید و به راحتی به نزدیکترین و بهترین گزینه مورد نظر دست یابید.

هر چیز که در جستن آنی، ایناش

شما عزیزان که در حوزه مهندسی عمران ومعماری فعالیت دارید می توانید با مراجعه به سایت و اپلیکیشن ایناش با ثبت آگهی رایگان خدمات  خود  را به دیگران معرفی نمایید.

سایت و اپلیکیشن ایناش برای اینکه شما بتوانید سریعتر و بهتر در فضای اینترنتی و مجازی از کسب و کار خود تبلیغ نمایید مبادرت به واگذاری صفحات اختصاصی به همراه اپ رایگان می نماید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد صفحات اختصاصی اینجا کلیک کنید.

آنکه حامی کسب و کار شماست، ایناش 

 

 

 

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *