ایناش

سقف کاذب چیست؟

وبلاگ

۹ خرداد ۱۴۰۱ 199 بازدید
ایناش

سقف کاذب چیست؟

سقف کاذب چیست؟ سقف کاذب یک پوشش ثانویه است که زیر سقف اصلی سازه ای آویزان شده و پوشش غیر باربری است

که بعد از سقف سازه ای اجرا می گردد. نقش این سقف به عنوان یک عنصر معماری ، پوشاندن تاسیسات زیر سقف اصلی سازه،

آکوستیک نمودن فضا،ایجاد حجم های دکوراتیو،جلوگیری از رطوبت و اتلاف دما،ایجاد بستر نورپردازی مدرن متناسب با فضا،و…..

می باشد. از جمله مواردی که در انتخاب سقف کاذب برای  فضاهای مسکونی ، تجاری، اداری و… از اهمیت ویژه ای برخوردار است

می توان به سبک بودن،دسترسی آسان به تاسیسات پشت سقف کاذب در صورت بروزاشکال تاسیساتی،عدم آسیب به ساکنین

فضا در زمان وقوع حادثه اعم از زلزله،سیل و آتش سوزی و همچنین توجه به جذابیت های معماری این عنصر ساختمانی

نظیر تنوع بافت و رنگ،قابلیت انعطاف پذیری در اجرا و….اشاره کرد. در ادامه به بررسی انواع سقف کاذب و بررسی مزایا و معایب

برخی از متداول ترین آنها می پردازیم.

سقف کاذب چیست؟

_سقف کاذب رابیتس:

سازه این سقف معمولا از میلگرد و نبشی و سطوح آن از تور های گالوانیزه و گچ ساخته شده است.

مزایا:

قابلیت اجرای طرح های قوسی و هندسی، در دسترس بودن مصالح مورد استفاده.

معایب:

وزن بالا،محدودیت اجرا در شرایط آب و هوایی،سرعت نصب متوسط.

_سقف کاذب دامپا:

این سقف از ورق روغنی،گالوانیزه،گالوانیزه رنگی و ورق آلومینیوم تولید می شود و در انواع ساده،سوراخ دار ریز و سوراخ دار درشت در بازار مصالح ساختمانی عرضه می شود.

مزایا:

قابلیت نصب در فضای آزاد.

معایب:

محدودیت در طول،سرعت تولید و نصب پایین.

_سقف کاذب کناف:

سقف کاذب کناف نوعی سقف کاذب متشکل از پنل های پیش ساخته گچی و غیرگچی است که به واسطه پروفیل های  سرد نورد شده خاصی به سقف  سازه ای متصل می شود.

مزایا:

هزینه پایین وسرعت نصب نسبتا بالا.

معایب:

عدم مقاومت در برابر آتش و عدم ضربه پذیری.

قسمت های مختلف سقف کاذب:

1_میلگرد های عمودی.

2_میلگرد های افقی چپ و راست.

3_نبشی کنار دیوار.

4_چوب های چهار تراش چپ و راست.

5_ورقه آکوستیک.

6_رابیتز.

7_گچ کاری

ردیف 1و2 برای کلیه سقف های کاذب عمومیت دارد و ردیف 3و4و5 فقط برای سقف های اکوستیک و دو ردیف 6و7 فقط برای سقف هایی که لایه آخر آن گچ کاری است اجرا می شود.

1_میلگرد های عمودی:

همانطور که قبل اشاره شد سقف کاذب به سقف اصلی ساختمان  آویزان است. برای این کار میلگرد هایی در حین کار با طول معین در سقف نصب می نمایند. چنانچه سقف بتنی یا تیرچه بلوک باشد قبل از بتن ریزی این میلگرد ها را بین آرماتور های سقف قرار می دهند. در این نوع سقف ها فاصله میلگرد ها از هم حدود یک متر است. چنانچه سقف تیر آهن یا طاق ضربی باشد میلگرد ها را به تیر آهن جوش می دهند با توجه به اینکه فاصله تیرآهن ها از هم در حدود  یک متراست در این صورت فاصله میلگردهای عمودی از یکدیگر از یک طرف یک متر و از طرف دیگر نیز یک متر باید باشد.سر انتهایی میلگرد ها را به عنوان چنگک خم می کنند تا میلگرد های افقی به راحتی داخل آن قرار گیرند، برای میلگرد عمودی می توان از میلگرد 10 تا 12 استفاده نمود.

2_میلگرد های افقی چپ و راست:

بعد از میلگرد های عمودی انتهای این میلگرد ها را به وسیله دو ردیف میلگرد های چپ و راست به همدیگر متصل می کنند. به طوری که در زیر مستطیل هایی به ابعاد 40*40 یا 10*10 سانتی متر تشکیل می شود. به جای میلگرد های افقی چپ و راست می توان از نبشی یا سپری استفاده نمود.

3_نبشی کنار دیوار:

در کنار دیوار یعنی محل اتصال سقف کاذب به دیوار یک عدد نبشی وصل می کنند اگر در آن ناحیه امکان آویزان کردن میلگرد از سقف موجود باشد این نبشی کنار دیوار را به آن میلگرد ها جوش می دهند ولی اگر امکان آویزان کردن میلگرد از سقف موجود نباشد نبشی را با شاخ به دیوار مجاور به وسیله گچ متصل می کنند آنگاه سپری ها یا نبشی های چپ و راست را به آن جوش می دهند.

4_چوب های چهار تراش چپ و راست:

اگر آخرین لایه سقف ورق های آکوستیک باشند روی این لایه نبشی دو سری چوب های چهار تراش چپ و راست 3در3 سانتی متر متصل می نمایند. بدین طریق که سری اول را به نبشی و یا سپری با سیم های آرماتور بندی می بندند و سری دوم را به سری اول به وسیله میخ متصل می نمایند. فاصله این لایه آخر از همدیگر کاملا بستگی به ابعاد آکوستیک دارد. آنگاه ورقه آکوستیک را روی آن نصب می نمایند.

5_ورقه های آکوستیک:

اصولا اکوستیک یک نوع ایزوله صوتی است که با مصالح مختلف ساخته می شود. این لایه در سالنهایی که نباید صوت تولید پژواک نماید مورد استفاده قرار می گیرد مانند سالن های سینما،اپرا یا سالن های سخنرانی.برای جلوگیری از تشدید صوت مصالح مختلفی  به کار می برند از قبیل پارچه که آن را به صورت جین دار در محل های مربوطه نصب می نمایند یا پلاک های گچی یا پلاک های چوبی و در نهایت ورق های مقوایی فشرده که معمولا به رنگ سفید بوده و دارای سوراخ های منظم یا نا منظمی است که مانع برگشت صوت می شود. این ورقه ها که با نام آکوستیک در بازار معروف است به وسیله کام و زبانه به یکدیگر متصل می شوند و آن را به وسیله سنجاق های مخصوصی شبیه به سنجاق های ماشین دوخت به زیر سازی چوبی سقف متصل می نمایند. به همین دلیل است که تراز بودن قسمت چوبی زیر آکوستیک از مهمترین مطالب سقف کاذب است.

6_رابیتز:

چنانچه لایه آخر سقف کاذب سفید کاری یا گچ باشد از اجرای چوب های چهار تراش خودداری نموده و بعد از نصب میلگرد های چپ و راست ورقه های رابیتز(شبکه فلزی) را که تقریبا شبیه توری است به این میلگرد ها با مفتول 3تا3.5 می بندند. فاصله بستن رابیتز به سقف نباید زیاد باشد زیرا در این صورت رابیتز وزن گچ وخاک و گچ روی آن را تحمل نکرده و سقف ناصاف می شود و به این نا صافی اصطلاحا کاس و سینه می گویند در این طریقه هم باید نبشی کنار دیوار کار گذاشته شود و سر ورقه های رابیتز به آن متصل گردد.

7_گچ کاری روی رابیتز:

اجرای این لایه عینا مانند همان است که در مورد گچ کاری توضیح داده شد. فقط در این مرحله برای قشر زیر گچ کاری نمی توان از کاهگل استفاده نمود بلکه باید زیر کار را به وسیله یک قشرگچ و خاک پوشانید زیرا گچ و خاک از سوراخ های رابیتز گذشته و مانند قلابی در پشت آن قرار گرفته است و سطح محکم و یکنواختی را ایجاد می نمایند. برای آخرین قشر سقف کاذب از انواع دیگر پوشش ها نیز استفاده می نمایند. مانند ورق های یونولیت با انواع چوب های تزئینی یا انواع قالب های گچ.

شما سازندگان عزیز برای تکمیل پروژه های ساختمانی خود می توانید از سقف کاذب استفاده کنید.

اما اجرای درست سقف کاذب باید توسط افراد حرفه ای انجام شود و پیدا کردن این افراد امری مشکل است.

یکی از سایت  هایی که می تواند در امر پیدا کردن این افراد به شما کمک کند سایت و اپلیکیشن ایناش است.

همچنین شما که به دنبال گچ کار و کناف کار برای اجرای سقف کاذب هستید، می توانید با نصب اپلیکیشن ایناش و یا مراجعه به سایت ایناش  در قسمت نقشه اپلیکیشن با جستجو دسته بندی  گچ و کناف کار  تمامی کسانی که در اطراف شما در حوزه  گچ و کناف و سقف کاذب فعالیت دارند را بیابید و به راحتی به نزدیکترین و بهترین گزینه مورد نظر دست یابید.

هر چیز که در جستن آنی، ایناش

شما عزیزان که در حوزه گچ و کناف فعالیت دارید می توانید با مراجعه به سایت و اپلیکیشن ایناش با ثبت آگهی رایگان خدمات خود را به دیگران معرفی نمایید.

سایت و اپلیکیشن ایناش برای اینکه شما بتوانید سریعتر و بهتر در فضای اینترنتی و مجازی از کسب و کار خود تبلیغ نمایید مبادرت به واگذاری صفحات اختصاصی به همراه اپ رایگان می نماید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد صفحات اختصاصی اینجا کلیک کنید.

 

آنکه حامی کسب و کار شماست، ایناش 

 

 

 

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *