ایناش
ایناش

ناشاقول بودن ستون بتنی یعنی چه؟

ناشاقول بودن ستون بتنی یعنی چه؟ یکی از مهمترین مواردی که باید در هنگام برپا کردن اسکلت سازه به آن توجه زیادی کرد شاقول بودن ستون است که این کار باید توسط یک مهندس سازه که در این حوزه تحصیل کرده انجام گیرد تا از مشکلات ناشی از ناشاقولی که در ادامه ذکر می کنیم جلوگیری کند.

اما وقتی درباره ناشاقول بودن ستون حرف می زنیم دقیقا چه می گوییم؟

ناشاقول بودن یک ستون باعث ناپایداری یک سازه می شود به این صورت که عملکرد کلی یک سازه خطی می باشد اما ناشاقول بودن ستون می تواند به تنهایی این نظم و خطی بودن عملکرد را دستخوش تغییر کند و باعث ناپایداری و کم شدن مقاومت ستون شود.

برعکس این موضوع نیز صادق است یعنی زمانی که ستون شاقول باشد در برابر ارتعاشات ناگهانی مقاومت کافی را خواهد داشت پس در حالت کلی می توان گفت ناشاقول بودن یک ستون می تواند مقاومت یک سازه را تضعیف کند.

متاسفانه برخی از مهندسین برای برطرف کردن این ایراد از گچ یا آجر استفاده می کنند که این موضوع نه تنها ایراد را برطرف نمی کند بلکه باعث افزایش ضعف در سازه می شود.

حال چرا ناشاقول بودن ستون اینقدر مهم است؟

ستون ها جزء عناصر فشاری سازه محسوب می شوند و وظیفه انتقال بار ساختمان به زمین توسط آنها صورت می گیرد و زمانی که یک ستون ناشاقول باشد در عملکرد خود دچار اختلال می شود و به درستی نمی تواند نیرو را منتقل کند.

شاقول کردن ستون در چه زمانی باید انجام گیرد؟

شاقول کردن ستون ها باید بعد از عملیات بتن ریزی انجام گیرند چرا احتمال این موضوع وجود دارد که قالب ها در حین بتن ریزی جابجا شوند و شاقول نکردن ستون همانطور که در بالا ذکر شد مشکلات زیادی را در آینده  بروز خواهند داد.

مشکلات ناشی از شاقول نبودن ستون:

1_همانگونه که گفتیم یک ستون ناشاقول در برابر ارتعاشات و نیروی زلزله می تواند باعث ناپایداری و ریزش ناگهانی سازه شود.

2_ حرکت و رفتار کلی سازه به شکل خطی است که ناشاقول بودن ستون این خطی بودن را تغییر می دهد و سعی می کند رفتار سازه را غیرخطی کند که منجر به ناپایداری سازه می شود.

3_در ستون ممکن است از وصله استفاده شود و این ناشاقول بودن ستون باعث می شود تا در نقاط وصله ستون لنگر اضافی تشکیل شود و از لنگر داخلی ستون بالاتر رود و نتیجه کلی منجر به ریزش سازه می شود.

ناشاقول بودن ستون بتنی یعنی چه؟

حال که مشکلات ناشی از ناشاقول بودن ستون را فهمیدیم چگونه می توان ستون را شاقول کرد؟

شاقول کردن ستون به دو روش انجام می پذیرد:

1_شاقول به روش سنتی:

این روش شاقول کردن از ساده ترین و ارزان ترین روش ها محسوب می شود و شاقول کردن در این روش به این صورت است که یک نخ که به یک سر آن وزنه کوچکی متصل است با فاصله مشخصی روی یکی از عناصربالای قالب قرار می دهیم و فاصله نخ تا قالب را اندازه می گیریم و اگر این فاصله  در تمام طول قالب یکسان باشد یعنی ستون شاقول است.

2_دوربین نقشه برداری (تئودولیت):

استفاده از این روش بسیار دقیق و پیشرفته اما پر هزینه است. در این روش باید دوربین را موازی و در فاصله کمی از ستون قرار دهید  سپس آن را روی لبه بالایی قالب قرار دهید  و دوربین را پایین بیاورید. اگر لبه بالا و پایین بود یعنی ستون ناشاقولی دارد و باید مقدار ناشاقولی و انحراف را اندازه بگیرید.

چگونه می توان از ناشاقول بودن ستون جلوگیری کرد؟

برای اینکه بتوان از ناشاقولی ستون جلوگیری کرد می توان پای قالب را با گچ و آجر پوشاند تا در هنگام بتن ریزی خم نشود و حرکت نکند همچنین قالب ها باید در تمامی جهت ها توسط جک های مخصوص محکم شوند. اما در گوشه ها و لبه هایی که نمی توان جک را نصب کرد می توان قالب ها را با سیم آرماتور بندی یا دو پیچ محکم کرد.

نحوه کارکردن با این دو پیچ این گونه است که قبل از بتن ریزی سقف  یک قلاب را در محل مناسب و نزدیک ستون های کناری قرار دهید تا دو پیچ با سیم نجاری و میلگرد محکم شوند.

ناشاقول بودن ستون تا چه میزان مشکل ایجاد نمی کند و قابل قبول است؟

مطابق جدول 6-3-3 نشریه 55 (جدول رواداری سازه های بتنی متعارف) مقدار انحراف از امتداد قائم در ستون ها 6 میلیمتر درهر 3 متر طول و یا حداکثر مقدار مجاز در کل طول 75 میلیمتر مجاز است یعنی با این مقادیر ناشاقولی، آسیبی به سازه وارد نمی شود ولی اگر از این حد تجاوز کرد آسیبی جدی به سازه وارد می کند.

شما می توانید با به کارگیری انواع میلگرد های با کیفیت از جمله ساده و آجدار ایمنی سازه را بالا ببرید که شما می توانید برای دسترسی راحت و بدون دردسر به انواع آهن آلات از جمله میلگرد،نبشی،قوطی، تیرآهن و….. به سایت و اپلیکیشن ایناش مراجعه  کنید.

سایت و اپلیکیشن ایناش برای راحتی شما کاربران گرامی امکانات زیادی را فراهم آورده یکی از این امکانات به شما کمک می کند تا برای دسترسی به شغل یا حرفه ای که نیاز دارید به عنوان مثال آهن فروش با پرس و جو خود را خسته نکنید،، این امکان نقشه اپلیکیشن است شما می توانید با مراجعه به آن با جستجو دسته بندی مدنظر به نزدیکترین مورد دست یابید.

(هر چیز که در جستن آنی، ایناش)

سایت و اپلیکیشن ایناش برای بیشتر دیده شدن حرفه و محصولات شما صاحبان مشاغل عزیز که دستی در حوزه ساخت و ساز دارید پیشنهاد دارد. شما می توانید با ثبت آگهی رایگان در سایت و اپلیکیشن ایناش محصولات و یا خدمات را به عموم معرفی کنید و درآمد خود را بالا ببرید.

همچنین شما می توانید با مراجعه  سایت ایناش صفحات اختصاصی خریداری کنید و به همراه صفحات خود اپ رایگان خود را نیز دریافت کنید و اینگونه صفحه اختصاصی شغل خود را نیز دارید.

آنکه حامی کسب و کار شماست، ایناش

 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *