ایناش

وظایف ستون در سازه چیست؟

وبلاگ

۱۵ مرداد ۱۴۰۱ 332 بازدید
ایناش

وظایف ستون در سازه چیست؟

وظایف ستون در سازه چیست؟ ستون ها در سازه ها نقش مهمی بر عهده دارند که در صورت نبودن آنها یک سازه نمی تواند در جای خود مستحکم باشد اما قصد داریم در این مقاله شما را با تعدادی از وظایف مهم ستون آشنا کنیم.

در حالت کلی وظیفه اصلی ستون در سازه نگهداری از المان های موجود و انتقال باروارده فشاری از طرف آن المان ها به ستون های پایینی یا فنداسیون یا زمین می باشد.

ستون ها را همانگونه که گفتیم یکی از مهمترین المان های سازه ای و باربر به حساب می آید.

وظایف ستون در سازه چیست؟

به چه المانی ستون گویند؟

ستون یکی از عضو های اصلی و عمودی در سازه به حساب می آید که همانطور که در بالا گفتیم وظیفه انتقال بار های وارده را به پی ساختمان دارد.

به علت مشابه بودن رفتار آنها با عضو های فشاری اکثر آنها تحت عنوان ستون شناخته می شوند.

نقش ستون در ساختمان:

ستون ها علاوه بر انتقال نیرو به پی وظیفه نگهداری از سقف و ستون بالایی را نیز دارد و به همین علت در صورت آسیب دیدن ستون امنیت و پایداری سازه به کل بهم می ریزد.

اهمیت ستون ها در سازه به اندازه ای است که در کنار پلان های موجود در ساختمان پلانی تحت عنوان ستون گذاری نیز وجود دارد.

اجزا ستون در ساختمان:

ستون در ساختمان دارای اجزای مختلفی است که مهمترین آنها در ادامه برای شما ذکر کرده ایم.

1_پایه:

بخش پایینی ستون است که از اجزای دیگر ستون نگهداری می کند و سایر اجزا از ستون شروع می شوند.

2_صفحه ستون:

صفحه فلزی است که برای اتصال ستون های فولادی به فنداسیون و یا اتصال ستون به ستون های بالایی به کار می روند.

3_بدنه:

بخش بلند و باریک ستون است که مابین پایه و سرستون قرار دارد که وظیفه آن انتقال بار از المان های بالایی به پایینی می باشد.

4_کتیبه:

بخش مستطیل شکل بین سر ستون و دال بتنی است که وظیفه آن توزیع بهتر بار های وارده جهت جلوگیری از گسیختگی می باشد.

5_براکت:

بخش بیرون زده ستون بیرونی سازه است که به منظور نگهداری از تیر یا ظاهری زیبا مورد استفاده قرار می گیرد.

در کل ستون از بخش های بالا تشکیل می شود که با وظایف مهم آن نیز آشنا شدید که در صورت عدم وجود ستون های مورد نظر مهندسین ساختمان احداث ساختمان به هیچ وجه ممکن نیست.

توجه به این نکته نیز ضروری است که در صورتی ستون می تواند وظیفه خود را که به عبارتی محافظت از ساختمان است به درستی انجام دهد که طبق اصول مهندسی انتخاب شده باشد یعنی اینکه ستونی متناسب با نیروی وارده انتخاب شود تا زیر بار وارده خم نشود و به اصطلاح لنگر نندازد و سازه تخریب نشود که این موضوع وظیفه مهم مهندس عمران در احداث ساختمان یادآور می شود.

شما سازندگان عزیز برای پیش بردن پروژه های ساختمانی تان به انواع آهن آلات نیازمندید به همین منظور می توانید برای راحت پیداکردن انواع آهن آلات به سایت و اپلیکیشن ایناش مراجعه کنید.

شما می توانید با مراجعه به سایت و اپلیکیشن ایناش  در بخش نقشه اپلیکیشن با جستجو دسته بندی آهن فروش، تمامی کسانی که در اطراف شما در حوزه  آهن آلات فعالیت دارند را بیابید وخواسته خود را به آنها بگویید.

( در ایناش، بگرد و پیدا کن)

شما عزیزان که در حوزه آهن آلات  فعالیت دارید می توانید با ثبت آگهی رایگان در سایت  اپلیکیشن ایناش  برای بهتر دیده شدن محصولات و خدمات خود قدم بردارید. امروزه بیشتر کسب و کار ها به اینترنت و فروش آنلاین روی آورده اند چرا که امروز برای بالا رفتن از پله های پیشرفت و ترقی باید با علم و فناوری هم قدم شد.

سایت و اپلیکیشن ایناش برای اینکه شما نیز بتوانید در فضای اینترنتی رقابت کنید صفحات اختصاصی به همراه اپ رایگان به شما عزیزان واگذار می کند تا بتوانید در صفحات اختصاصی خود محصولات و خدمات خود را به نمایش بگذارید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد صفحات اختصاصی اینجا کلیک کنید.

با ایناش، بهتر دیده شوید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *