ایناش
ایناش

خاک ها در ساختمان سازی به چند دسته تقسیم می شوند؟

خاک ها در ساختمان سازی به چند دسته تقسیم می شوند؟ بیشترین حوادث ناگوار در ساختمان ها، مربوط به دوره تخریب،خاکبرداری و گودبرداری می باشد. خاک های مختلف با توجه به جنس مواد تشکیل دهنده خود در مقابل عوامل مخرب مانند آب،هوا،ضربه،افزایش سربار و برخی عوامل دیگر رفتار متفاوتی از خود نشان می دهند. در ساخت و ساز ها قبل از اینکه هر اقدامی انجام گیرد برای شناخت بهتر خاک ها ابتدا مطالعات زئوتکنیکی را انجام می دهیم تا نوع خاک محیط مشخص شود. در اطراف گود برداری در صورت وجود بار های سنگین مخصوصا بار های دینامیکی و استخر ها باید اقدامات لازم را جهت کاهش بار سرباره را در دستور کار قرار دهیم. به این منظور شناخت انواع خاک ها و تسلط کافی بر رفتار خاک ها می تواند ما را در انجام بهتر گودبرداری کمک کند.

خاک ها در ساختمان سازی به چند دسته تقسیم می شوند؟
خاک ها در ساختمان سازی به چند دسته تقسیم می شوند؟

1_خاک نباتی:

خاک های نباتی جزء خاک های به حساب می آید که مقاومت برشی پایین و تراکم بالایی دارند و این خاک ها با کوچکترین بارگذاری نشست می کنند. همچنین در این خاک ها رطوبت بالایی نیز وجود دارد و اصلا برای ساخت و ساز توصیه نمی شود و در صورت استفاده از این خاک در گودبرداری باید حداکثر تدابیر ایمنی را پیاده سازی کرد. به صورت معمول در پروژه های گودبرداری شهری به خصوص در محدوده حیاط ساختمان حدودا 1 تا 2 متر اولیه از خاک نباتی تشکیل شده است.

2_خاک های ریز دانه سخت تا مقاوم:

خاک های ریز دانه یا چسبنده ممکن است شامل رس های سخت تا مقاوم، سیلت های رس دار،رس های لای دار و یا ترکیبی از آنها باشد.

این خاک همانطور که از نامش نیز پیداست دارای بافت ریز و مقاومت بالا و خاصیت خمیری نسبتا کمی می باشد و جزء خاک سفت طبقه بندی می شوند.

3_خاک های دانه ای متراکم تا خیلی متراکم با چسبندگی کم:

این خاک ها شامل شن و ماسه و حدود 10 تا 15 درصد ریزدانه هستند. نیروی موئینگی در ماسه های ریز یک چسبندگی ظاهری را در خاک ایجاد می کند. در صورت عدم وجود نیروی موئینگی و کاهش چسبندگی ظاهری جریان آب به سمت سطح گودبرداری باید به حداقل مقدار ممکن برسد.

4_خاک های خشک بدون چسبندگی:

این خاک ها به خاک های ریزشی معروف هستند و خشک بودن این خاک ها به علت نداشتن ریز دانه و خاصیت موئینگی است و هر لحظه امکان ریزش آن وجود دارد.

5_خاک های رسی و بسیار ریز دانه:

به طور کلی خاک های رسی زمانی مقاومت خوبی از خود نشان می دهند که کاملا خشک باشند اما زمانی که آب پشت دیواره این خاک ها نفوذ کند در اثر کاهش مقاومت برشی مقاومت آن کاسته می شود. همچنین توجه به این نکته ضروری است که خاک های بسیار ریزدانه به خاطر خاصیت موئینگی بالا در صورت نفوذ رطوبت رفتار ناپایداری از خود نشان می دهند و دچار گسیختگی می شوند.

6_خاک دستی:

خاک دستی به آن دسته از خاک هایی اطلاق می شود که از نخاله های ساختمانی و یا خاک های بلا که در محل انباشته می شود به وجود می  آید. عموما این خاک ها از لحاظ باربری و یکپارچگی جزء خاک های غیر باربر دسته بندی می شوند این خاک ها قابلیت باربری ندارند و باید به طور کامل برداشت شود.

شما سازندگان عزیز برای تکمیل پروژه هایتان به انواع مصالح ساختمانی نیاز دارید همچنین شما می توانید برای  دسترسی راحت تر و بدون دردسر به انواع مصالح ساختمانی به سایت و اپلیکیشن ایناش مراجعه کنید.

شما می توانید با مراجعه به سایت و اپلیکیشن ایناش  در بخش نقشه اپلیکیشن با جستجو دسته بندی مصالح ساختمانی ، تمامی کسانی که در اطراف شما در حوزه  مصالح ساختمانی فعالیت دارند را بیابید وخواسته خود را به آنها بگویید.

( در ایناش، بگرد و پیدا کن)

حال شما عزیزان که در حوزه مصالح ساختمانی فعالیت دارید می توانید با ثبت آگهی رایگان در سایت  اپلیکیشن ایناش  برای بهتر دیده شدن محصولات و خدمات خود قدم بردارید. امروزه بیشتر کسب و کار ها به اینترنت و فروش آنلاین روی آورده اند چرا که امروز برای بالا رفتن از پله های پیشرفت و ترقی باید با علم و فناوری هم قدم شد.

سایت و اپلیکیشن ایناش برای اینکه شما نیز بتوانید در فضای اینترنتی رقابت کنید صفحات اختصاصی به همراه اپ رایگان به شما عزیزان واگذار می کند تا بتوانید در صفحات اختصاصی خود محصولات و خدمات خود را به نمایش بگذارید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد صفحات اختصاصی اینجا کلیک کنید.

با ایناش، بهتر دیده شوید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *