ایناش

آشنایی با انواع کاربری زمین

وبلاگ

۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ 146 بازدید
ایناش
آشنایی با انواع کاربری زمین

آشنایی با انواع کاربری زمین

آشنایی با انواع کاربری زمین، همیشه خرید و فروش ویلا در مناطق خوش آب و هوای کشورمان بازار شلوغ وپرطرفداری دارد و اولین نکته ای که برای خرید زمین یا ویلا باید به آن دقت شود توجه به مدارک آن ملک است شما باید در درجه اول بدانید که کاربری زمینی که قصد خرید آن را دارید چیست؟

آشنایی با انواع کاربری زمین

تغییر کاربری زمین کشاورزی یا ساخت در زمین زراعی یکی از مهمترین مسائلی است که این روزها مورد اهمیت مشتریان و مشاورین املاک است و آن ها را با محدودیت های زیادی روبه رو کرده است.

نوعی کاربری یک زمین توسط شهرداری و سازمان های مربوط به آن مشخص می شود و این کاربری پیش از آنکه به یک مشتری فروخته شود مشخص شده است به عنوان مثال زمین هایی که به جنگل یا کشت و کار مربوط می شوند دارای کاربری کشاورزی هستند و ساخت خانه در باغ و مزرعه و یا اجرای ساخت و ساز یا احداث کارخانه در این زمین ها ممنوع است.

بهترین روش برای مشخص کردن کاربری زمین آن است که گزینه های مورد نظر خود را از شهرداری و سازمان های مربوطه استعلام  کنید چراکه ساخت در زمین زراعی به دلیل کاربری متفاوت یک معامله غیر قانونی است.

اما آیا می توان کاربری یک زمین را تغییر داد؟ برای دریافت این پاسخ تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

انواع کاربری زمین:

پیش ازانجام هر گونه  اقدامی برای خرید زمین و ساخت در زمین زراعی باید به نوع کاربری آن توجه کنید اینکه زمین موردنظر شما چه کاربری داشته و برای انجام چه کاری قابل استفاده است؟ در ادامه به بررسی انواع کاربری زمین می پردازیم.

1_کاربری مسکونی:

از این نوع زمین ها می توان برای ساخت ویلا،ساختمان و غیره استفاده کرد در واقع  در این زمین ها برای ساخت خانه هایی مناسب برای زندگی می توان اقدام کرد.

2_کاربری کشاورزی:

دسته دیگری از زمین ها دارای کاربری کشاورزی هستند به این صورت که این زمین ها یا باغ های وسیعی هستند و یا اراضی زراعی و تفاوت آنها به صورت زیراست:

_باغ ها زمین هایی هستند که در آنها درخت کاشته می شود که با نام مشجر نیز شناخته می شود یعنی زمین هایی که قابلیت کاشت درخت نیز در آنها وجود دارد.

_اما اراضی زراعی به آن دسته از زمین هایی اطلاق  می شود که در آنها محصولات زود بازده کشت شده و عمدتا برای کشت محصولاتی مانند صیفی جات مورد استفاده قرار می گیرد.

3_کاربری تجاری:

هدف ازکاربری این زمین ها راه اندازی کسب و کار وتجارت است که از آن می توان برای مغازه و رستوران یا ارائه خدمات دیگر استفاده کرد نکته بسیار مهم این است که برای راه اندازی یک ملک تجاری علاوه برآنکه کاربری زمین باید تجاری باشد،مجوز ملک نیز باید از نوع تجاری صادر شود.

4_کاربری صنعتی:

زمانی که هدف از خرید یک زمین راه اندازی کارخانه،برپایی یک صنعت ومحلی برای تولید باشد باید کاربری زمین از نوع صنعتی تعریف شده باشد.

5_کاربری اداری_دولتی:

این نوع از زمین ها برای ساخت نهاد های دولتی مانند شهرداری ها،وزارتخانه ها و مواردی مانند آنها مناسب هستند.

6_کاربری معدن:

این نوع زمین ها پتانسیل استخراج مواد ارزشمند را دارند زمانی که اطمینان به دست بیاید که در درون زمین سنگ یا مصالح با ارزشی وجود دارد که قابلیت استخراج را نیز دارد،کاربری معدن  برای این نوع زمین تعریف می شود. حتی اگر خاک این نوع زمین قابل استفاده برای کارهای مهم باشد باز هم نوع زمین را تحت عنوان کاربری معدن ثبت می کنند.

7_کاربری خدماتی:

زمانی که زمینی با هدف ارائه خدمات و کسب و کار در اختیار متقاضیان قرار بگیرد دارای کاربری خدماتی است. تفاوت این نوع کاربری با کاربری تجاری آن است که در این نوع کاربری هدف خدمت رسانی به عموم مردم است که به همین دلیل هم شامل هزینه های شهرداری نمی شود برای مثال حمام های عمومی در این دسته قرار می گیرند.

8_کاربری پارکینگ:

این نوع کاربری همانگونه که از نامش پیداست، قابل استفاده برای احداث پارکینگ است.

9_کاربری فضای سبز:

این نوع از زمین ها، بهترین گزینه ها برای احداث پارک ها و فضای سبز هستند.

10_کاربری ورزشی:

این کاربری شامل باشگاه های ورزشی می شود و عمدتا برای ساخت ورزشگاه های ورزشی مورد استفاده قرار می گیرد.

11_کاربری حمل و نقل:

کاربری  که مخصوص ایستگاه مترو،راه آهن،پایانه های مسافربری و حتی فرودگاه باشد را کاربری حمل و نقل می گویند به عبارت دیگر هر زمینی که محلی برای حمل ونقل و مراجعه مسافرین است دارای کاربری حمل و نقل است.

12_کاربری آموزشی:

این نوع از کاربری شامل مهدکودک تا دبیرستان ها و دانشگاه ها می شود.

13_کاربری تجهیزات شهری:

کاربری تجهیزات شهری شامل مواردی مانند تاسیسات زیربنایی همچون آب و برق و گاز و مواردی همچون فاصلاب شهری را شامل می شود.

14_کاربری فرهنگی و مذهبی:

مساجد، قبرستان ها ،کتابخانه ها و سینما ها دارای این نوع از کاربری هستند.

15_کاربری خدمات شهری:

خدماتی مانند آتش نشانی،شهرداری،کلانتری و جمع آوری زباله باید در زمین هایی با نوع کاربری خدمات شهری انجام بگیرد.

16_کاربری بهداشتی_درمانی:

همانطور که از نام این کاربری پیداست احداث بیمارستان ها و مطب ها در گروه کاربری بهداشتی_درمانی قرار می گیرد.

17_فاقد کاربری:

برخلاف کاربری هایی که به آنها اشاره کردیم،برخی زمین ها فاقد هرگونه کاربری هستند به عبارت دیگر این زمین های به عنوان ذخایر شهرداری ها  شناخته می شود و یا هنوز برای آنها کاربری مشخصی تعریف نشده است.

ساخت در زمین زراعی:

یکی از ابهاماتی که برای خریداران زمین به خصوص در شمال کشور وجود دارد این است که آیا  می توان یک زمین زراعی یا باغ را خرید و به راحتی کاربری آن را تغییر داد؟ تغییر کاربری امکان پذیر است اما با هر هدف و مقصدی نمی توان این کار را انجام داد.

از طرف دیگر برخی اراضی مانند شالیزار های بزرگ،زمین های کشت چای،باغ های میوه و اراضی جنگلی به عنوان بخش مهمی از چرخه تولید کشور شناخته می شوند و ساخت خانه در باغ و مرزعه و نابود کردن آنها برابر با ضرر رساندن به تمامی منافع کشور است اما متاسفانه روند تغییر کاربری آنها به سرعت در حال انجام است.

شما عزیزان که به دنبال زمین هستید یکی از راه های پیدا کردن زمین این است که   باید با مراجعه به دفاتر املاک،زمین های مختلف را متناسب با بودجه تان  بازدید کنید.

شما می توانید با مراجعه به سایت و اپلیکیشن ایناش در بخش خرید و فروش زمین های مختلف را متناسب با بودجه خود مشاهده و در صورت پسند بازدید و اقدام به خرید آن زمین کنید.

همچنین یکی از قابلیت های منحصر به فردی که در خرید زمین به شما کمک می کند بخش خواهان سایت و اپلیکیشن ایناش است.

شما می توانید در بخش خرید و فروش در قسمت خواهان تمامی خواسته خود را از زمین و همچنین بودجه خود را وارد کنید و مشاورین املاک یا مالکانی که زمینی متناسب با خواسته و بودجه شما داشته باشند با شما تماس خواهندگرفت.

همچنین علاوه بر قابلیت خواهان، شما که به دنبال زمین هستید، می توانید با نصب اپلیکیشن ایناش و یا مراجعه به سایت ایناش در قسمت نقشه اپلیکیشن با جستجو دسته بندی خرید و فروش تمامی کسانی که در اطراف شما اعم از مشاوراملاک یا مالک، زمینی برای فروش دارند را بیابید و به راحتی به نزدیکترین و بهترین گزینه مورد نظر دست یابید.

(هر چیز که در جستن آنی، ایناش)

شما عزیزان که در دفاتر املاک فعالیت دارید می توانید با مراجعه به سایت و اپلیکیشن ایناش با ثبت آگهی رایگان فایل های خود  را(زمین،آپارتمان،باغ ویلا و….) به دیگران معرفی نمایید.

سایت و اپلیکیشن ایناش برای اینکه شما بتوانید سریعتر و بهتر در فضای اینترنتی و مجازی از کسب و کار خود تبلیغ نمایید مبادرت به واگذاری صفحات اختصاصی به همراه اپ رایگان می نماید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد صفحات اختصاصی اینجا کلیک کنید.

آنکه حامی کسب و کار شماست، ایناش

 

 

 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *