ایناش

مزایا و معایب رهن کامل خانه

وبلاگ

۲۸ فروردین ۱۴۰۱ 189 بازدید
ایناش

مزایا و معایب رهن کامل خانه

مزایا و معایب رهن کامل خانه که از شیوه های متداول معامله مسکن است در کنار خرید و اجاره بخش قابل توجهی از معاملات روزانه را به خود اختصاص داده اند.

چنانچه علاقه چندانی به پرداخت اجاره ماهیانه ندارید و یا اگر به دلایل مختلف قادر به خرید خانه نیستید تنها راهی که برای شما باقی می ماند رهن کامل خانه است.

جالب است بدانید که هر یک از روش های نام برده شده (اجاره و خرید و رهن) از مزایا و معایب مخصوص خود برخوردارند که با توجه به شرایط شما ممکن است برایتان کاربردی یا دردسرساز باشد.

مزایا و معایب رهن کامل خانه

رهن و اجاره چیست؟

همانطور که می دانید شیوه معمول اجاره خانه به این نحوه است که مستاجر مبلغی را به عنوان پول پیش یا همان رهن به صورت یکجا پرداخت می کند و پس از هرماه مبلغی را تحت عنوان اجاره به موجر پرداخت می کند.

رهن کامل چیست؟

اما در رهن کامل چیزی به عنوان اجاره به آن میزان وجود ندارد و مستاجر مبلغ زیادی را در هنگام قرارداد در اختیار موجر قرار می دهد و این پول تا انتهای قرارداد در اختیار موجر خواهد بود و در هنگام پایان قرارداد به مستاجر برگردانده می شود و همانند اجاره نرخ رهن نیز به موقعیت،متراژ و امکانات آن متفاوت است.

این نکته نیز قابل توجه است  چیزی که در ذهن عموم  مرسوم به رهن است در واقع مبلغ قرض الحسنه است که موجر می تواند از آن پول استنفاده نماید و مبنا قرارداد رهن کامل به این شکل است که موجر مبلغ کمی به عنوان اجاره دریافت می کند  و در عوض مبلغ قابل توجهی به عنوان قرض الحسنه دریافت می نماید.

مزایای رهن کامل برای مستاجر:

1_معاف شدن از پرداخت اجاره ماهیانه:

با حذف اجاره ماهیانه،دغدغه مداوم برای فراهم کردن به موقع پول برای اجاره نیز وجودنخواهد داشت بنابراین مستاجر می تواند با خیال راحت تری زندگی کند و پول خود را صرف نیازهای دیگر کند.

2_بازگشت کل مبلغ پرداختی پس از اتمام قرارداد:

همانطور که گفتیم در شیوه اجاره معمولی،مستاجر ماهیانه مبلغی را پرداخت می کند اما در هنگام پایان قرارداد فقط مبلغ رهن را پس خواهدگرفت.به عبارت دیگر در شیوه مرسوم اجاره،مستاجر پول اجاره را از دست می دهد اما در رهن کامل چون کل مبلغ پرداختی در قالب رهن بوده مستاجر کل آن مبلغ را پس خواهدگرفت و بازپس گرفتن این پول به صورت کامل می تواند در اقدام به تهیه خانه جدید و یا هراستفاده دیگری از جمله سرمایه گذاری در بازار کمک زیادی به مستاجر می کند.

3_امکان تمدید آسانتر قرارداد:

با توجه به بالا بودن مبالغ رهن کامل احتمال اینکه صاحبخانه در پایان قرارداد نتواند کل پول را فراهم کند وجود دارد بنابراین شما به عنوان مستاجر قدرت بیشتری برای تمدید قرارداد  و همچنین تعیین شرایط آن داشته باشید.

مزایای رهن کامل برای موجر(صاحبخانه):

1_دریافت یکجای مبلغ زیادی پول:

درصورتی که نیاز به مبلغ زیادی پول داشته باشید وقصد فروش خانه را هم نداشته باشید رهن کامل گزینه مناسبی برای شما می باشد با رهن کامل می توانید بدون از دست دادن ملک خود به مبلغ زیادی دسترسی پیدا کنید.

2_عدم وجود اجاره ماهیانه:

در رهن کامل کل پول را یکجا دریافت می کنید و خبری از انتظار برای پرداخت اجاره ماهیانه نیست این ویژگی به خصوص برای افرادی که نمی خواهند ارتباط زیادی با مستاجر خود داشته باشند مفید خواهدبود.

معایب رهن کامل برای مستاجر:

1_نیاز به فراهم کردن مبلغ زیادی پول:

از آنجاییه که رهن کامل خانه نیاز به پول زیادی دارد فراهم کردن این پول می تواند شما را تحت فشار قرار دهد بدیهی است که تمام افراد نمی توانند پول لازم  را برای رهن کامل به راحتی فراهم کنند و این یکی از معایب رهن کامل محسوب می شود.

2_تعدادپایین گزینه های رهن کامل در بازار:

به دلیل شرایط خاص رهن کامل ،تعداد گزینه های موجود در بازار مسکن که به این روش معامله شوند خیلی پایینتر از اجاره است به همین خاطر یافتن خانه ای که هم ویژگی های مدنظر شما را داشته باشد و هم اینکه به صورت رهن کامل قابل معامله باشد به جستجوی زیادی نیاز دارد به علاوه همین پایین بودن تعدادگزینه می تواند عاملی برای بالا رفتن قیمت باشد.

معایب رهن کامل برای موجر(صاحبخانه):

1_احتمال تمدید ناخواسته قرارداد:

به علت بالا بودن مبلغ رهن  ممکن است هنگام اتمام قرارداد در فراهم کردن آن با مشکل مواجه شوید در این شرایط به منظور داشتن فرصت کافی برای آماده کردن پول،احتمالا مجبور به تمدید قرارداد خواهید شد و روند تخلیه خانه مطابق با برنامه ریزی شما پیش نخواهد رفت علاوه بر این مستاجر می تواند بابت تاخیردر پرداخت رهن از شما طلب خسارت کند.

2_تعدادکمتر متقاضیان رهن کامل:

به دلیل پایین بودن تعداد مشتریانی که به دنبال رهن کامل خانه هستند این احتمال وجود دارد که برای معامله خانه خود مجبور شوید زمان بیشتری را منتظر بمانید بنابراین اگر می خواهید خانه خود را رهن کامل بدهید،این نکته را نیز زیر نظر داشته باشید.

همانطور که گفتیم پیدا کردن موارد رهن و اجاره و یا رهن کامل به این راحتی نیست و باید به دفاتر املاک مختلف مراجعه کنید تا بلکه بتوانید مورد مدنظر خود را پیدا کنید.

اما یکی از سایت هایی که می تواند به شما در امر پیدا کردن مورد رهن و اجاره مدنظرتان کمک کند سایت و اپلیکیشن ایناش است.

یکی از ویژگی های سایت و اپلیکیشن ایناش این است که شما می توانید با مراجعه به سایت و اپلیکیشن ایناش در بخش خواهان رهن و اجاره ،خواسته مدنظرتان را از واحد و همچنین مبلغ رهن یا اجاره خود را مشخص کنید در این صورت مشاورین املاک یا مالکان درصورتی که واحد مدنظربا قیمت پیشنهادی  شما را داشته باشند،با شما تماس خواهندگرفت.

همچنین شما که به دنبال واحد رهن و اجاره  هستید، می توانید با نصب اپلیکیشن ایناش و یا مراجعه به سایت ایناش در قسمت نقشه اپلیکیشن با جستجو دسته بندی رهن و اجاره تمامی کسانی که در اطراف شما واحدی برای رهن و اجاره دارند (اعم از مشاور املاک و مالک) را بیابید و به راحتی به نزدیکترین و بهترین گزینه مورد نظر دست یابید.

(هر چیز که در جستن آنی، ایناش)

شما مشاورین املاک که فایل های متنوعی در حوزه رهن و اجاره دارید می توانید با ثبت آگهی رایگان در سایت و اپلیکیشن ایناش فایل های  خود را به دیگران معرفی نمایید و مشتری جذب خود کنید.

سایت و اپلیکیشن ایناش برای اینکه شما بتوانید سریعتر و بهتر در فضای اینترنتی و مجازی از کسب و کار خود تبلیغ نمایید مبادرت به واگذاری صفحات اختصاصی به همراه اپ رایگان می نماید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد صفحات اختصاصی اینجا کلیک کنید.

آنکه حامی کسب و کار شماست، ایناش 

 

 

 

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *