ایناش

مقایسه سازه های بتنی و فولادی

وبلاگ

۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ 153 بازدید
ایناش
مقایسه سازه  های بتنی و فولادی

مقایسه سازه های بتنی و فولادی

مقایسه سازه های بتنی و فولادی و همچنین مزیت های هر کدام  را  در این مقاله مورد نقد و بررسی قرار می دهیم.

ساختمان ها معمولا به سه روش عمده بنا می شوند.

1_ساختمان های فلزی

2_ساختمان های بتنی

3_ساختمان های با مصالح بنایی که جزء روش های نوین می باشد و ما در این مقاله به این موضوع نمی پردازیم.

مقایسه سازه  های بتنی و فولادی

مقایسه ساختمان های بتنی و وفولادی از لحاظ محل احداث پروژه:

یکی از فاکتور های مهم در انتخاب نوع سازه ،محل احداث پروژه می باشد مثلا در شرایط آب و هوایی مرطوب و در معرض بارندگی های مکرر استفاده از سازه های فلزی نامناسب است چون در معرض زنگ زدگی و خوردگی قرار می گیرد.

ماندگاری بالا یکی از مزایای سازه های بتنی در مناطق با رطوبت بالاست ازطرفی در مناطقی که یون سولفات وجود دارد میلگرد موجود در بتن در معرض حمله قرار دارد.همچنین یکی دیگر از عوامل مهم در محل پروژه تامین مصالح مورد نیاز سازه در محل می باشد است مثلا نزدیک بودن پروژه به معادن سنگدانه یا کارخانه بتن و یا محل تهیه آهن آلات موجب کاهش هزینه حمل و نقل مصالح می شود.

تفاوت سازه های بتنی و فلزی از لحاظ مقاومت سازه:

برای انتخاب یک اسکلت مناسب در ساختمان ابتدا باید نوع بهره برداری از ساختمان و درجه اهمیت آن مشخص گردد در مقایسه ساختمان های بتنی و فلزی نمی توان یکی را مقاوم تر از دیگری معرفی کرد چون در صورت طراحی مناسب و اجرای خوب سازه،هر دو اسکلت باید بتوانند نیروهای وارده را به خوبی تحمل کنند اما در مورد نیروی زلزله وزن سازه یکی از عوامل تشدید کننده این نیروست و از آنجا که وزن اسکلت بتنی از وزن سازه فولادی  بسیار سنگین تر است نیروی زلزله شدیدتری به اسکلت بتنی وارد می شود.

در حالت کلی می توان گفت نسبت مقاومت فولاد به وزن آن در مقایسه با بتن بزرگتر است و نکته دیگر اینکه مقاومت فولاد در مورد نیروهای کششی و فشاری قابل تبدیل بوده و باعث می شود سازه عکس العمل خوبی نشان دهد اما در بتن مقاومت فقط درنیروی فشاری خوب بوده و بتن در مورد نیروهای کششی و برشی عملکرد ضعیفی دارند و در صورتی که با میلگرد مسلح نشوند به راحتی ترک برداشته و تخریب می شوند.

یک تفاوت دیگر که ساختمان های بتنی و فولادی می توان نام برد این است که مقاومت سازه فولادی به مرور زمان و با افزایش عمر کاهش نمی یابد ولی در بتن با گذشت زمان دچار افت و خزش و ترک می شود که به عملکرد سازه آسیب و مقاومت آن را کم می کند.

مزایا و معایب سازه های بتنی و فولادی در اتمام پروژه:

درصورتی که سرعت اتمام پروژه برای ما اولویت داشته باشد سازه فلزی گزینه مناسب تری از سازه بتنی  است زیرا اسکلت بتنی باید طبقه به طبقه اجرا شود و زمان لازم برای قالب بندی،شمع بندی وگیرش اولیه  بتن را باید در نظر بگیریم این در حالی است که اسکلت فلزی امکان اجرای بی وقفه تمام طبقات به طور همزمان با یکدیگر وجود دارد حتی در صورت تهیه اسکلت پیش ساخته از کارخانه  و مونتاژ در پروژه سرعت اجرا در حالت عادی هم بیشتر می شود.

همچنین از مزیت های مهم سازه های فلزی امکان توسعه بعد از بهره برداری است بدین معنی که اگر کارفرما یا صاحبان سازه ساختمانی بخواهند طبقه ای به ساختمان اضافه نمایند سازه فولادی این قابلیت حائز اهمیت را دارد که با متصل نمودن ستون، به ستون های از قبل اجرا شده با اتصال پیچی یا جوشی و اتصال تیر ها و…..سازه را توسعه داد.

مورد دیگر محدودیت های اجرای سازه بتنی در شرایط جوی سرد و گرم است که سرعت اجرای کار را پایین آورده و حتی در مواردی کار را متوقف می کند که سازه فلزی از این موارد مستثنا است.

تفاوت ساختمان های بتنی و فلزی در هزینه انجام پروژه:

از آنجایی که در اسکلت فلزی مصرف فولاد بیشتر از اسکلت بتنی است هزینه اجرای سازه فلزی به مراتب بیشتر از سازه  بتنی می باشد و اسکلت بتنی گزینه مقرون به صرفه تری است.

مورد دیگر درمقایسه هزینه این دو نوع اسکلت،بحث مراقبت و نگهداری های پس از ساخت است که سازه بتنی نیاز به مراقبت خاصی ندارد و عمر بهره برداری طولانی دارد اما ساختمان فلزی برای مراقبت از خوردگی نیاز به هزینه جانبی دارد.

مزایا ومعایب ساختمان های فلزی وبتنی در اشغال فضا و تداخل های معماری:

سازه بتنی نسبت به فلزی سنگین تر و حجیم تر است و به دلیل بزرگ بودن ابعاد تیر و ستون در اسکلت بتنی،فضای مرده بیشتری در ساختمان داریم یعنی در مقایسه دو ساختمان بتنی و فلزی یکسان،در سازه بتنی فضای مفید و قابل استفاده کمتری خواهیم داشت که این موضوع موجب ایجاد محدودیت های معماری مخصوصا در بحث تامین پارکینگ ها می شود.

نکته دیگر این است که در سازه فلزی نیاز به اجرای سقف کاذب نیست اما در سازه بتنی معمولا مجبور به اجرای سقف کاذب هستیم.

مقایسه سازه های بتنی و فولادی:

بزرگترین نقطه ضعف سازه فولادی عدم اجرای صحیح اتصالات در آن است که سازه  بتنی به دلیل یکنواخت بودن و عدم نیاز اتصالات بین تیر و ستون ها دارای برتری نسبت به سازه های فولادی است.

مزایای سازه های بتنی:

دلایل انتخاب سازه بتنی به شرح زیر است:

1_سازه بتنی مقاومت حرارتی ورطوبتی بالا دارد.

2_سازه بتنی از استحکام خمشی بالایی در هر دو راستای سازه برخوردارند.

3_اجرای سازه های بتنی آسان تر است.

4_اتصال تیر و بدنه وسقف به دلیل همگن بودن مصالح مناسب تر از سازه فلزی است.

معایب سازه های بتنی:

سه مشکل اصلی سازه بتنی:

1_زمان اجرای سازه بتنی طولانی تر از سازه فلزی است.

2_وزن سازه بتنی زیاد است.

3_ در احداث این سازه به آزمایشگاه مکانیک خاک برای آزمایش های مربوط به بتن نیازخواهدبود.

مزایای سازه فولادی:

پنج مزیت مهم سازه های فولادی شامل مواردزیراست:

1_مقاومت سازه با گذشت زمان تغییرنکرده و طول عمر بالایی دارد.

2_می توان اجرای طبقات را به طور همزمان انجام داد و به همین دلیل سرعت اجرای این سازه بالا می باشد.

3_وجود اسکلت فلزی پیش ساخته سبب می شود که اجرای این سازه راحت تر باشد.

4_اگر اسکلت سازه آسیب ببیند امکان ترمیم و تعمیر خواهدداشت.

5_سازه های فلزی انعطاف پذیری بالایی دارند.

معایب سازه های فولادی:

1_قیمت این سازه بیشتر است.

2_در صورت نبودن اتصالات اصولی در مواقع زلزله آسیب بیشتری نسبت به سازه های بتنی می بیند.

3_امکان اکسید شدگی و زنگ زدگی در این سازه ها وجود دارد.

4_در برابر حرارت مقاوم نبوده و درصورت آتش سوزی تغییر شکل می دهد.

شما سازنده گرامی برای احداث و پیش بردن سازه های خود به مصالح مرتبط با نوع سازه نیاز دارید که پیدا کردن مصالح و تیرآهن های مربوطه که نزدیک به محل پروژه باشد امری مشکل است.

یکی از سایت هایی که می تواند در امر پیدا کردن مصالح ساختمانی و تیرآهن  مورد نظر به شما کمک کند سایت و اپلیکیشن ایناش است.

همچنین شما که به دنبال مصالح یا تیرآهن هستید، می توانید با نصب اپلیکیشن ایناش و یا مراجعه به سایت ایناش در قسمت نقشه اپلیکیشن با جستجو دسته بندی مصالح ساختمانی یا آهن فروش  تمامی کسانی که در اطراف شما در حوزه مصالح و آهن آلات فعالیت دارند را بیابید و به راحتی به نزدیکترین و بهترین گزینه مورد نظر دست یابید و هزینه حمل ونقل مصالح و تیرآهن ها را به حداقل ممکن برسانید.

هر چیز که در جستن آنی، ایناش

شما عزیزان که در حوزه آهن آلات و مصالح ساختمانی فعالیت دارید می توانید با مراجعه به سایت و اپلیکیشن ایناش با ثبت آگهی رایگان محصولات و خدمات خود را به دیگران معرفی نمایید.

سایت و اپلیکیشن ایناش برای اینکه شما بتوانید سریعتر و بهتر در فضای اینترنتی و مجازی از کسب و کار خود تبلیغ نمایید مبادرت به واگذاری صفحات اختصاصی به همراه اپ رایگان می نماید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد صفحات اختصاصی اینجا کلیک کنید.

آنکه حامی کسب و کار شماست، ایناش 

 

 

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *