ایناش

کاربرد تیرآهن لانه زنبوری

وبلاگ

۲۶ خرداد ۱۴۰۱ 216 بازدید
ایناش
کاربرد تیرآهن لانه زنبوری

کاربرد تیرآهن لانه زنبوری

کاربرد تیر آهن لانه زنبوری ، علت اسم این نوع از تیر آهن به خاطر شکلی که بعد از عملیاتی که بر روی آن انجام می دهند و شکل لانه زنبوری پیدا می کند است. این حفره ها که در سطح تیر آهن طراحی می شوند توخالی هستند و به همین علت به تیرآهن های لانه زنبوری معروف هستند و کاربرد آن ها در سازه های سبک است.

کاربرد تیرآهن لانه زنبوری

علت کاربرد تیرآهن لانه زنبوری:

کاربرد این تیرآهن به این دلیل است که ممان خمشی آن بیشتر و کمترین تغییر شکل را خواهد داشت. همینطور به علت وزن کمتری که نسبت به نمونه  تیر مشابه دارد مورد کاربرد و فروش قرار می گیرند.

در ایران به خاطر استفاده از تیرچه و بلوک که بسیار مرسوم است این تیرآهن به صورت مدفون در بتن استفاده می شود زیرا بتن کمبودهایی که در تیرآهن لانه زنبوری است را کاهش می دهد.مثل مقاومت برشی، کمانش های موضع بال ناپایداری پیچشی، کمانش های موضعی جان.

مزایا تیرآهن لانه زنبوری:

همانطور که مثال بالا را بازگو کردیم و با تغییر تیرآهن معمولی به نوع لانه زنبوری می توان این مزایا را نام برد.

1_افزایش ممان اینرسی مقطع و مدول مقطع.

2_افزایش مقاومت خمشی تیرآهن، حاصل آن ارتفاع بیشتر و وزن کمتر نسبت به تیرآهن اصلی.

3_با سبک و کم تر شدن وزن تیرآهن از نظر قیمت و صرف هزینه مقرون به صرفه خواهد بود.

4_در لابه لای تیرآهن به خاطر حفره های توخالی که دارد می توان به راحتی لوله های برق و تاسیساتی را رد کرد.

زمانی که به تولید تیرآهن لانه زنبوری می پردازیم باید نکات استاندارد و کیفیت را رعایت کنیم زیرا با وجود کمتر شدن وزن و افزایش ارتفاع اگرنکات گفته شده رعایت نشود احتمال خراب شدن تیر به زیر بار حتمی خواهد بود.

عیب و ایرادات تیرآهن لانه زنبوری:

تیر آهن لانه زنبوری با توجه به مزایایی که گفته شده معایبی هم دارد به خاطر وجود حفره های توخالی در تیرآهن نمی تواند وزن زیادی را تحمل کند مثلانمی توان  به عنوان تکیه گاهی برای پل یا ستون قرار داد.

انواع روش ها برای ساختن تیرآهن لانه زنبوری وجود دارد:

1_شیوه برش لتیسکا

2_شیوه برش پانیر

انواع روش های برش دادن تیرآهن لانه زنبوری:

1_برش دادن به روش کوپال: در این روش به وسیله یک دستگاه قطع کن که تیرآهن را در امتداد خط منکسربه طور سرد توسط گیوتین مخصوص برش می دهد.

2_برش دادن به روش برنول: در این روش توسط یک کارگر ماهر که به وسیله لوله برنولی که از آن اشعه بنفش رنگی که از گاز اکسیژن و استیلن تولید می شود خارج و تیر را برش می دهد این روش گرم است.

کاربرد تیرآهن لانه زنبوری در ساختمان سازی:

در ایران از سال های پیش ساخت سازه های فولادی شروع شده و در طی سال ها تغییراتی پیدا کرده است که نمونه ای از این تغییرات استفاده از تیرآهن های لانه زنبوری است  که از این نوع تیر به عنوان کارهای فرعی  در سقف و یا حتی به عنوان تیرهای اصلی که به عنوان حمل بارثقلی به کار می رود. با توجه به این صحبت ها قاب های خمشی با استفاده از این نوع تیرها ساخته می شوند. همانطور که گفتیم از نظر اقتصادی مقرون به صرفه هستند.

شما سازندگان عزیز با توجه به بار و یا طراحی ساختمانتان می توانید از تیرآهن های لانه زنبوی استفاده کنید.

همچنین شما که به دنبال آهن آلات هستید، می توانید با نصب اپلیکیشن ایناش و یا مراجعه به سایت ایناش در قسمت نقشه اپلیکیشن با جستجو دسته بندی آهن آلات تمامی کسانی که در اطراف شما درحوزه فروش آهن آلات  فعالیت دارند را بیابید و به راحتی به نزدیکترین و بهترین گزینه مورد نظر دست یابید.

هر چیز که در جستن آنی، ایناش

شما عزیزان که در حوزه آهن آلات فعالیت دارید می توانید با مراجعه به سایت و اپلیکیشن ایناش با ثبت آگهی رایگان محصولات و خدمات خود را به دیگران معرفی نمایید.

سایت و اپلیکیشن ایناش برای اینکه شما بتوانید سریعتر و بهتر در فضای اینترنتی و مجازی از کسب و کار خود تبلیغ نمایید مبادرت به واگذاری صفحات اختصاصی به همراه اپ رایگان می نماید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد صفحات اختصاصی اینجا کلیک کنید.

آنکه حامی کسب و کار شماست، ایناش 

 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *